Ben jij iemand die graag meer wil leren over B2B Marketing Automation of heb je nog relatief weinig verstand van dit onderwerp? Of denk je al na over de implementatie hiervan? 

Volgens onderzoek leidt de implementatie van Marketing Automation software tot een stijging van maar liefst 80 procent in het aantal leads. 

In deze gids leer je ten eerste wat Marketing Automation is en hoe je dit binnen je inbound marketing strategie inzet.

Je gaat ook leren welke voordelen het automatiseren van je B2B-marketingproces je biedt. Daarnaast wordt er in deze gids stap-voor-stap uitgelegd hoe je dit proces succesvol kunt inzetten binnen je eigen bedrijf.

Interesse gekregen in het onderwerp? Lees dan gerust verder om tot waardevolle inzichten te komen! 

B2B Marketing Automation Gids [Editie 2021]

Wat is B2B Marketing Automation?

Wat is B2B Marketing Automation nu eigenlijk? Simpel gezegd betekent dit dat je een gedeelte van het marketing proces gaat automatiseren. Door het automatiseren van dit proces kun je steeds automatisch relevante content naar je contactpersonen sturen, dit zal leiden tot minder werk, meer leads en relevante interacties. Dit kun je bijvoorbeeld doen via e-mails en video. 

Marketing Automation is een onderdeel van je CRM-strategie. Deze strategie voer je bijvoorbeeld uit via het CRM-systeem van Hubspot. Meer weten over CRM systemen

Dit type Marketing bestaat al sinds het jaar 2000, maar wordt vooral de laatste jaren steeds meer ingezet. 

"Marketing Automation is kortgezegd het automatiseren van (een gedeelte) van je marketingtaken en strategie, zodat deze beter meetbaar zijn en gestroomlijnd worden."

"Relevante interacties met je prospects", dat wil toch iedereen?! Om tot deze relevante interacties te komen, zal je ten eerste rekening moeten houden met je Buyer Persona en dit semi-fictieve personage centraal zetten bij alles wat je doet. Wanneer je dit niet doet kan het automatiseringsproces onpersoonlijk aanvoelen, dat willen we natuurlijk niet. Het automatiseringsproces zal - wanneer je het verkeerd gebruikt- juist onpersoonlijk en koud aanvoelen.

buyer persona template

Hoe relevant is Marketing Automation voor B2B?

Uit onderzoek in 2018 is gebleken dat 1 op de 3 bedrijven binnen de B2B-markt nu Marketing Automation inzet. Je zult je vast afvragen of ook jij marketing automatisering nodig hebt als B2B-organisatie? Volgens onderzoek binnen de business-to-business markt verschuift de aandacht van zakendoen van persoonlijk contact naar interacties die steeds vaker online plaatsvinden. Marketing Automation leent zich perfect voor deze paradigmashift.

Deze manier van marketing combineert namelijk persoonlijk contact met online interactie:

B2B Marketing automation persoonlijk

Zoals jij weet, als business-to-business ondernemer, zijn er vaak meerdere interacties nodig voordat iemand uiteindelijk klant zal worden. Door middel van automatisering van je marketing processen, zal je een beter beeld krijgen van dit proces. Meer hierover in het vervolg van deze gids.

Concluderend is Marketing Automation juist erg relevant voor de zakelijke markt. Dit blijkt tevens uit het grote percentage van de bedrijven die deze manier van marketing al inzetten. 

Marketing Automation vs Sales Automation

Marketing en Sales Automation zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden, maar wat is nu het verschil tussen Marketing Automation en Sales Automation? 

Daarbij is het ideaal om een CRM systeem te hebben, waarbij je beide vormen van Automation in kunt uitvoeren. 

Het verschil tussen Marketing en Sales Automation is dat  zij beiden een ander doel hebben. Marketing Automation heeft de focus op het genereren van nieuwe leads, waarbij Sales Automation de focus heeft op het closen van deals.

Verder zijn er nog een aantal verschillen tussen beide vormen van Automation:

Marketing vs sales automation-(B2B)

Hoe ziet deze automatisering er nu uit? [voorbeeld uit de praktijk]

Je kunt bijvoorbeeld gelijk nadat iemand een E-book op je site heeft gedownload het automation-proces starten. Je stuurt dan bijvoorbeeld een dag na deze download een e-mail waarin je de bezoeker bedankt voor zijn download op je website.

In deze e-mail zou je dan bijvoorbeeld een video kunnen plaatsen. Dit noemt men ook wel Video Prospecting. Meer weten over Video Prospecting en hoe je dit kunt integreren in je automatiseringsproces? Klik dan op onderstaande button. 

Ontdek De Kracht Van Video

Hieronder een voorbeeld van een videoboodschap, die deel kan uitmaken van het automatische proces.

Hoe ziet deze automatisering er nu uit? [voorbeeld uit de praktijk] 

Door te kijken naar welke specifieke content de bezoeker heeft gedownload, kun je deze bezoeker segmenteren op basis van zijn interesses. Dit maakt het al meteen een stuk relevanter. Daarnaast kun je uit deze content-download afleiden in welke fase van de Customer Journey de bezoeker zit.

Welke voordelen biedt het automatiseren van je B2B-marketingproces? 

De belangrijkste vraag blijft natuurlijk hoe het implementeren van deze strategie, daadwerkelijk voor voordelen gaat zorgen. Wat levert B2B Marketing Automation nu eigenlijk op? Hieronder zullen de voordelen puntsgewijs genoteerd worden

  • Scheelt tijd, werk en geld, want repetitieve taken worden geautomatiseerd
  • Relevante interacties met je contactpersonen
  • Meer inzicht in de Buyer's Journey van je prospects, leads, klanten etc.
  • Afdelingen worden beter op elkaar afgestemd, doordat het hele proces beter inzichtelijk is voor de organisatie
  • Het automatiseringsproces zal een betere algehele ervaring bieden, wat zal leiden tot meer leads en meer conversies.

Welke (B2B) Marketing Automation software is er?

Welke Marketing Automation software is er nu eigenlijk? Er zijn veel verschillende soorten voor handen. Welke software voor jouw organisatie werkt zal natuurlijk specifiek afhankelijk zijn van uw bedrijf. 

Hieronder zullen een tweetal verschillende software genoemd worden, zodat je een beeld krijgt van wat deze applicaties te bieden hebben: 

1. Hubspot Marketing Automation sofware

Hubspot biedt een tool aan waarin je allerlei processen kunt automatiseren door middel van workflows. Hubspot biedt een gratis versie aan en drie verschillende betaalde abonnementen. 

Hubspot VS Pardot

2. Pardot (van Salesforce)

Pardot is een applicatie ontwikkelt door Salesforce. Deze applicatie is speciaal ontwikkelt voor Marketing Automation. Deze tool biedt de mogelijkheid om zelf pagina's, social media posts en e-mails te maken en via andere krachtige tools dit proces te stroomlijnen. 

Hoe start je met een B2B Marketing Automation strategie? [stappenplan]

Je hebt besloten om het automatiseringsproces te gaan inzetten binnen je organisatie, maar hoe start je nu met Marketing Automation? Hieronder zal stap voor stap worden uitgelegd hoe je dit gaat doen. 

Stap 1: Kies de meest geschikte tool

> Kies de tool die het beste bij jouw organisatie past. Zo kies je de juist Automation software.

Stap 2: Geef je strategie vorm

> Het software systeem is natuurlijk nog maar het begin, zonder een strategie komt je nergens. Je zult eerst je algehele Inbound strategie goed op orde moeten hebben.

Overtuig collega's en download de 14 Voordelen van Inbound Marketing


Stap 3: Vul je contactenlijst

> Om het automatiseringsproces in gang te zetten, zal je eerst contactpersonen moeten verzamelen. Deze personen zullen in het proces worden meegenomen. Dit is eigenlijk stap 1 in het opzetten van een workflow. Meer hierover in de volgende stap...

Stap 4: Maak de workflows aan

> Bepaal in het eerste blok van je workflow (zoals hieronder in de afbeelding is weergegeven) wie er in je workflow gaan komen. 

workflow in Hubspot

Vervolgens kun je bijvoorbeeld in het tweede blok (zie hierboven) bepalen na hoeveel tijd, nadat je contactpersonen in de flow terecht komen, zij de eerste communicatie zullen ontvangen

Aansluitend kun je in de volgende stap aangeven wat voor type communicatie je gaat sturen. Wil je een video sturen of wil je een e-mail sturen. De opties zijn aan jou. Interesse in hoe je video kunt inzetten in je marketing en salesproces, in de vorm van Video Prospecting? 

Stap 5: Maak het proces relevant (kijk naar je doelgroep)

> Om de content die je binnen het automatiseringsproces gaat sturen relevant te maken, zal je eerst je buyer persona en de buyer journey in kaart moeten brengen. Je wil natuurlijk niet naar iedereen dezelfde boodschap sturen. Hubspot verwoordt dit principe goed:

"Sending the right message, on the right time to the right person"


Bovenstaande quote is natuurlijk wat je wil bereiken en Marketing Automation is hier een uitstekende manier voor!

stap 6: Test en optimaliseer

> Je kunt ervoor kiezen om het hele Automation-proces zelf te doen, maar je kunt er ook voor kiezen om een specialist op dit gebied in te schakelen, zodat zij zich 100% kunnen focussen op dit gedeelte van je marketing. 

Aan de slag!

Hopelijk zijn de belangrijkste vragen die je vooraf had aan deze gids beantwoord. Succes met het inzetten van Marketing Automation binnen jouw organisatie. Wil je hierover met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact met ons op, we denken graag mee.