Je hebt veel tijd besteed aan het genereren van waardevolle leads. 

Het gebeurt nog wel eens dat deze leads niet goed worden opgevolgd en verloren gaan in het proces. Erg vervelend natuurlijk! 

Je verliest met een CRM systeem je leads, prospects en klanten nooit meer uit het oog!

Maar waarom zou je nog meer een CRM systeem willen gaan gebruiken? 

In dit artikel krijg je 7 redenen die je hiervan overtuigen. 

Waarom een CRM systeem: 7 overtuigende redenen

Maar waarom zou je een CRM systeem gaan gebruiken?

Er zijn verschillende redenen om een CRM systeem te gebruiken. Hieronder staan 7 redenen die je wellicht overtuigen om zo'n systeem te gebruiken.

Reden 1: Je zet jouw klant nu écht centraal

We weten allemaal hoe belangrijk het is om de klant centraal te zetten. We denken allemaal waarschijnlijk dat we dit al goed doen. Maar is dat eigenlijk wel zo? 

Een CRM systeem is een perfecte tool om je klant nu eens echt tot het middelpunt van je marketing en sales activiteiten te maken. 

Het systeem stelt je in staat om enorm veel waardevolle data over je klanten te verzamelen. Zo houdt het CRM systeem alle contactmomenten per klant bij. 

Je speelt op die manier optimaal in op de specifieke wensen van jouw klanten. Dit doe je niet door aannames te doen, maar dit doe je op basis van harde data.

Reden 2: Je hebt al je data op één plek

Je kent het wel. Je slaat je klantdata op in allerlei verschillende systemen. Dit leidt nog wel eens tot problemen. Je raakt het overzicht kwijt of vergeet waar je je waardevolle data hebt opgeslagen. Zonde! Wanneer je een CRM systeem gebruikt zijn deze zorgen verleden tijd. 

Je slaat in het CRM systeem zowel je marketing als sales data centraal op. Niet alleen jij, maar iedereen die het CRM systeem gebruikt is in één opslag op de hoogte van wat er speelt. Dit bespaart je een hoop interne communicatie. 

Waarom een CRM systeem? Je hebt al je data op één plek

Reden 3: Je verliest NIETS meer uit het oog

Omdat je alles via één systeem bijhoudt, raak je nooit meer waardevolle dat kwijt. Niks is vervelender dan dat er waardevolle leads verloren gaan. 

Zowel de sales als de marketingactiviteiten worden via het CRM systeem bijgehouden. Zo weet je precies wat de status is van je nieuwe prospect, lead en klant.

Daarnaast kun je in je CRM systeem allerlei zaken automatiseren. Dit doe je bijvoorbeeld via de B2B Marketing Automation functie van Hubspot CRM. 

Reden 4: Je behoudt je klanten

Loyale klanten krijgen is een van de hogere doelstellingen die je waarschijnlijk hebt. Deze loyaliteit bereik je door gebruik te maken van een CRM systeem.

Via het systeem voorzie je klanten van relevante aanbiedingen en van interessante content. 

Verder spoort het systeem je aan om weer eens met bepaalde klanten contact op te nemen. Deze klanten heb je misschien wel in geen jaren meer gesproken. Het CRM systeem herinnert je hier aan. 

Dit zorgt uiteindelijk voor een hogere loyaliteit en meer klantretentie! Zeer wenselijk, want zoals je weet is het véél en véél goedkoper om je klanten te behouden dan het je kost om nieuwe klanten te vinden. 

Waarom een CRM systeem? Je behoudt je klanten

Reden 5: Veel optimalisatie-inzichten

Hoogstwaarschijnlijk spendeer je veel tijd aan allerlei optimalisatie zaken binnen je organisatie. Een CRM systeem ondersteunt je hierbij. 

In een CRM systeem heb je door middel van allerlei analytic functies inzicht in je huidige marketing en sales activiteiten.

Zo kun je in een CRM bijvoorbeeld bijhouden hoeveel mensen er op je blogartikelen komen. Je kunt daarnaast ook bijhouden hoeveel mensen je mails openen. 

Bepaal mede door deze inzichten waar je volgende optimalisatieslag plaatsvindt! 

Reden 6: Communicatie tussen sales en marketing verbetert

Een CRM systeem stroomlijnt de gehele verkoopcyclus binnen je organisatie. Zo kan iedereen precies zien waar zijn of haar collega mee bezig is. Dit zorgt voor een beter overzicht en daarmee een betere communicatie tussen de afdelingen. 

Zowel sales als marketing zijn gebaat bij een CRM systeem. Sales zal bijvoorbeeld meer orders closen en marketing krijgt een beter inzicht in de wensen van de klant.

Herkenbaar dat er soms onenigheid ontstaat of een lead ofwel marketing qualified is ofwel sales qualified is? Via een CRM systeem zie je direct hoe dit zit. 

Dit alles zorgt voor een tevreden sales en marketing afdeling binnen je organisatie. Dit resulteert in tevreden gezichten op allebei de afdelingen. 

Waarom een CRM systeem? Communicatie tussen sales en marketing verbetert

Reden 7: Je omzet stijgt

Al deze voordelen van een CRM systeem zijn natuurlijk geweldig. Maar wat levert het je in harde cijfers op? 

Volgens onderzoek neemt je sales tot wel 29% toe. Nog een reden dus waarom je een CRM systeem wil gebruiken! 

Meerdere factoren zorgen voor deze stijging van de omzet. De omzet stijgt onder andere door de verbetering in communicatie en doordat je meer klanten behoudt. 

Interesse gekregen in een CRM systeem?

Ben je ervan overtuigd dat een CRM systeem dé oplossing is voor je organisatie? En wil je overgaan tot de implementatie van een CRM systeem

Of wil je meer zien van een CRM systeem? En wil je weten hoe je zo’n systeem bij jouw organisatie inzet? Vraag dan vrijblijvend een online demo aan.

Hubspot demo aanvraag