Je biedt een geweldige dienst aan je zakelijke doelgroep aan. 

Maar weten zij eigenlijk wel van jouw bestaan? 

En hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie gekozen wordt uit al die verschillende alternatieven? 

De 6 tips uit dit artikel helpen je hierbij.

Vergroot je naamsbekendheid binnen je B2B-markt en haal meer nieuwe klanten binnen! 

B2B naamsbekendheid vergroten: 6 tips

Waarom je naamsbekendheid in B2B vergroten?

Iedere organisatie heeft als doel om een sterk merk te creëren. Voordat je dit realiseert, zul je eerst bekendheid moeten vergaren binnen je markt. Naamsbekendheid is de eerste voorwaarde voor een sterk merk.

Want wanneer je merk niet in het hoofd van je potentiële klant zit, zal jouw organisatie uiteindelijk niet worden gekozen. Dit is vooral in deze tijd enorm belangrijk. Want je afnemers hebben tegenwoordig erg veel keuze. 

“B2B-klanten blijken bereid om meer te betalen voor een bekende naam”

Dit zijn al voldoende redenen om je naamsbekendheid te vergroten. Maar er zijn nog veel meer redenen hiervoor: 

  • Je prospects kiezen sneller voor je wanneer je merk bekend voor hen is
  • Je klanten zijn loyaler en willen graag met je merk geassocieerd worden
  • Je campagnes worden positiever ontvangen door je prospects/klanten

Hoe vergroot je je B2B naamsbekendheid? [6 Tips]

Je weet nu concreet welke voordelen een grote naamsbekendheid biedt. Maar hoe vergroot je je naamsbekendheid? Ga aan de slag met de tips hieronder en wordt bekend bij je doelgroep! 

Tip 1: Bepaal je merkidentiteit 

Zet voordat je begint met het uitdragen van je organisatie eerst je merkidentiteit op papier. 

Waar sta je voor en waar is jouw organisatie uniek in? Als je dit bepaalt weet je wat je precies gaat uitdragen naar je doelgroep. Bepaal daarbij wat voor plekje je in het hoofd van je doelgroep wilt innemen. In welke categorie valt je dienst/product eigenlijk? 

Bepaal je kernwaarden en draag deze continu uit tijdens het actief vergroten van je naamsbekendheid. 

Tip 2: Breng je doelgroep in kaart

Goed gedaan! Je hebt de boodschap die je gaat uitdragen op papier staan. Maar naar wie ga je deze boodschap eigenlijk communiceren?

Bepaal bij wie je je naamsbekendheid wilt vergroten. Doe dit bijvoorbeeld door een buyer persona van je ideale klant op te stellen. Op deze manier verplaats je je helemaal in je doelgroep en kun je inschatten hoe je hen het beste benadert.

B2B Naamsbekendheid vergroten: buyer persona template

Tip 3: Beantwoord de vragen van je doelgroep online 

Je hoeft niet altijd actief te communiceren richting je doelgroep. Er is ook een manier waarbij prospects vanzelf naar je toe komen. Maar hoe gaat dit in zijn werk? 

Dit kun je doen door aanwezig te zijn op de plekken waar je doelgroep zoekt naar informatie. Over het algemeen zoeken mensen via Google naar een adequaat antwoord op hun vragen. Ben hier dus aanwezig. Maar waar zoekt je doelgroep naar? 

Achterhaal dit door gebruik te maken van de Keywordplanner tool van Google. Bekijk hierin het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor bepaalde zoektermen. Hieronder zie je dat op het zoekwoord van dit artikel 10-100 zoekvolume zit.

B2B naamsbekendheid vergroten: zoekwoordonderzoek in keywordplanner

Je weet nu dat er mensen zijn die zoeken op “naamsbekendheid vergroten b2b”. Waarschijnlijk willen zij (Net als jij?!) de naamsbekendheid van hun B2B-organisatie vergroten. Geef dus bijvoorbeeld antwoord op hun vraag door een behulpzaam artikel hierover te schrijven.

Tip 4: Gebruik Linkedin

Linkedin is het belangrijkste social media kanaal voor de B2B-markt. Maarliefst 5 miljoen Nederlanders gebruiken naar schatting Linkedin. Deze gebruikers zijn vooral mensen in de leeftijdscategorieën 20 t/m 39 jaar en 40 t/m 64 jaar. Precies de doelgroep bij wie jij je naamsbekendheid wilt vergroten. 

Maar hoe vergroot je je naamsbekendheid via Linkedin? Dit kan je op verschillende manieren doen. Post bijvoorbeeld regelmatig interessante content op je pagina. Wanneer mensen binnen je netwerk dit liken, delen of wanneer zij een opmerking plaatsen, wordt dit bericht en daarmee jouw merk zelfs getoond in de feed van de connecties van je connecties.

B2B naamsbekendheid vergroten: Linkedin voorbeeld

Daarnaast is het goed om op relevante posts te reageren. Op deze manier komt je merk ook vaker bovendrijven op de tijdlijn van je doelgroep. 

Tip 5: Ben ook offline zichtbaar

Je zou bijna vergeten dat er zich ook nog een leven offline afspeelt. Ben daarom ook offline aanwezig om je naamsbekendheid te vergroten.

Ga daarbij eerst na waar jouw doelgroep zich bevindt. Naar welke beurzen gaat je zakelijke doelgroep zoal? Ga actief op zoek naar de plekken waar je potentiële klanten zich begeven en ben hier aanwezig met je organisatie. 

Tip 6: Ben tijdens de verschillende aankoopfases zichtbaar

Zoals je weet is de reis die je klant doormaakt in de B2B-markt vrij complex en lang. Probeer daarom steeds zichtbaar te zijn tijdens de verschillende fases die je klant doorloopt. 

Deze fases kun je bijvoorbeeld aan de hand van de Inbound marketing methodiek onderscheiden. Deze fasen zijn de: Awareness, Consideration en Decision-fase. Probeer dus zichtbaar te zijn tijdens deze drie fases. Op deze manier komen je potentiële klanten meerdere malen met je organisatie in contact. 

B2B naamsbekendheid vergroten: inbound marketing methodiek

Hulp nodig bij het vergroten van je naamsbekendheid?

Ga aan de slag met de tips uit dit artikel en vergroot je naamsbekendheid. 

Heb je hulp nodig bij het vergroten van je naamsbekendheid? Neem dan gerust contact met ons op.