Je website beter vindbaar maken in Google doe je door te optimaliseren voor zoekmachines. Search Engine Optimization (SEO) noemen we dat. In dit artikel lees je wat SEO is, waarom het lucratief kan zijn om in SEO/vindbaarheid te investeren en geven we je enkele praktische tips om zelf je online vindbaarheid te verbeteren en op die manier meer bezoekers naar je website te krijgen.
Ga aan de slag met de SEO tips en scoor een nummer 1 positie in Google!
Wil je meteen de tips zien? Klik dan hier.
Waarom beter vindbaar in Google worden?
Google is met 92% marktaandeel de nummer één zoekmachine ter wereld. Nagenoeg iedereen zoekt via Google. Focus je daarom specifiek op deze zoekmachine.
Daarbij kan het beter vindbaar maken van je website geheel gratis zijn! Hierover later meer.
Hoe maak je je website beter vindbaar in Google? [Gratis]
Wil je je website optimaliseren voor Google, dan is het allereerst belangrijk om te begrijpen hoe Google websites vindt en hoe het vervolgens bepaalt op welke plaats jouw website in de zoekresultaten getoond wordt.
Dit gebeurt in drie stappen:
- Crawlen
- Indexeren
- Ranken
De Google Spider speurt continu het web af naar nieuwe webpagina’s. Dit noemen we het crawlen van het web. De bot gaat van link naar link het internet af, kijkt of er wijzigingen gemaakt zijn aan sitemaps die het eerder ontdekt heeft en kijkt naar links die handmatig zijn toegevoegd in Google Search Console.
Is een nieuwe pagina gevonden, dan neemt Google deze op in de SERP (de Search Engine Result Pages, ofwel de zoekresultaten van Google). Deze tweede stap noemen we het indexeren van webpagina’s.
Daarna wordt bepaald op welke positie deze nieuwe pagina getoond moet worden in de SERP. Dit heet ranken.
Het crawlen, indexeren en ranken van pagina’s is een continu proces. Zo wordt de homepage van Leadsupply bijvoorbeeld 5 keer per dag gecrawld. Wanneer Google ziet dat een pagina veranderd is, zal hij deze opnieuw beoordelen en ranken.
SEO vs SEA
Voor we ons verder verdiepen in SEO, is het goed om duidelijk te maken dat de SERP bestaat uit zowel organische resultaten als betaalde resultaten. Betaalde resultaten staan bovenaan en herken je aan de afkorting ‘Adv.’ voor de link. Organische zoekresultaten staan daaronder.
Om in de betaalde resultaten te komen, moet je je verdiepen in SEA – Search Engine Advertising. In dit artikel bespreken we enkel de organische (gratis) resultaten.
De gratis/organische resultaten in Google: SEO
De positie waarop Google een webpagina toont in de organische zoekresultaten – het ranken van de pagina – is afhankelijk van de waardering voor deze pagina ten opzichte van alle andere webpagina’s over hetzelfde onderwerp. Dit noemt men de (SEO)-vindbaarheid.
Sta je op nummer één in Google voor een bepaald zoekwoord (een woord of woordgroep die gebruikers intypen in de zoekmachine van Google), dan betekent dit dat Google jouw webpagina het meest waardevol acht in relatie tot dit zoekwoord. Zo wordt je beloond en wordt je beter vindbaar in Google. Laat de online bezoekers maar komen!
De positie waarop jouw pagina gerankt wordt is belangrijk, omdat een hogere notering over het algemeen resulteert in meer bezoekers op je website. Ga zelf maar na: als je een vraag stelt aan de zoekmachine, kijk je dan verder dan de eerste drie resultaten die getoond worden?
Uit onderzoek van Advanced Web Ranking wordt duidelijk dat positie één gemiddeld 32% van het organische verkeer binnenhaalt, nummer twee 13%, nummer drie 9% en het daarna al snel richting de 1% gaat. Stel je jezelf als doel om meer organisch verkeer via Google binnen te halen, dan wil je dus hogerop komen in Google: hoe hoger, hoe meer verkeer! Easy.
Het optimaliseren van een webpagina, met als doel hoog scoren in de SERP, noemen we SEO – Search Engine Optimization.
Helaas is er geen lijstje van regels beschikbaar waarop je een pagina kunt optimaliseren. Om manipulatie te voorkomen, houdt Google geheim waar ze pagina’s precies op beoordelen.
Maar als algemeen advies geven ze: optimaliseer voor de gebruiker, niet voor Google. De zoekmachine beloont je wanneer je het beste antwoord geeft op de vragen van de gebruikers.
Wanneer je een website optimaliseert voor de gebruiker, kun je jezelf vragen stellen als:
- Kan de gebruiker veilig surfen op deze website?
- Vindt de gebruiker wat hij zoekt op deze pagina?
- Laadt de pagina snel?
- Is de tekst prettig leesbaar?
- Wordt deze website als een autoriteit gezien binnen dit onderwerp?
Met dit advies in het achterhoofd, heeft SEO zich door de jaren heen ontwikkeld tot een discipline dat zich grofweg op drie onderwerpen richt:
- Website-techniek
- On-site content
- Autoriteit
In dit artikel vind je per onderwerp een aantal tips, waarmee je zelf je website gratis beter vindbaar kunt maken.
SEO tips om je website beter vindbaar te maken [In Google]
Je weet nu wat de basistermen inhouden. Maar hoe ga je nu je website beter vindbaar maken?
Ga aan de slag met de 19 onderstaande SEO tips en verbeter je vindbaarheid! De tips zijn verdeeld in drie verschillende onderdelen namelijk: website techniek, content en linkbuilding.
Onderdeel 1: website techniek
Goede website-techniek is enorm belangrijk voor een fijne gebruikservaring. Vier zaken waar je op kan letten, wanneer je de vindbaarheid van je website gaan vergroten:
1. Check je indexatie status
Als je je afvraagt ‘Waarom vind ik mijn website niet op Google?’ – dan is het verstandig om eerst eens te kijken naar de indexatie van je website. Vermoed je dat een pagina niet opgenomen wordt in de zoekresultaten? Controleer het door deze zoekopdracht in te tikken in Google: paginatitel site:jouwsite.com,
Wil je juist dat een pagina niet opgenomen wordt in de zoekresultaten? Zet dan de code <meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/> in het <head> gedeelte van een webpagina. Met deze tag instrueer je zoekmachines dat deze pagina niet opgenomen dient te worden in de zoekresultaten. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken voor pagina’s voor intern gebruik, dank pagina’s of andere pagina’s waarvan je niet wilt dat mensen vanuit een organische zoekopdracht landen.
Wil je dat een pagina wél opgenomen wordt, zorg dan dat je deze tag verwijdert uit het <head> gedeelte.
Daarnaast kun je zoekmachines ook via het bestand robots.txt instrueren welke pagina’s ze wel en niet moeten opnemen. Dit bestand vind je normaliter op jouwwebsite.nl/robots.txt.
Met de code Disallow: /pagina/ kun je bepalen welke mappen niet gecrawld dienen te worden.
2. Zorg voor een SSL certificaat
Veilig surfen is een belangrijke eis van Google en is sinds 2014 zelfs een officiële ranking factor. Door een SSL certificaat in te stellen op je website, verzorg je een beveiligde verbinding tussen jouw website en de browser van je bezoeker.
Websites met een SSL-certificaat herken je aan het slotje en https:// vooraan de adresbalk, in plaats van http://.
Het instellen van een SSL certificaat is een technische aangelegenheid. Contacteer je webhosting partij over de aanschaf ervan. De meeste partijen bieden tevens een gratis SSL certificaat aan.
Vergeet daarnaast niet om een SEO migratie uit te voeren, waarbij je al je oude http pagina’s doorverwijst naar de nieuwe https.
Tip: Draait je website op WordPress? Gebruik dan Really Simple SSL om je certificaat met een druk op de knop te installeren en automatisch een SEO migratie uit te voeren.
3. Fiks je doodlopende links
Links naar pagina’s die niet (meer) bestaan noemen we doodlopende links. Deze links komen de gebruikservaring niet ten goede. Controleer daarom regelmatig of de links op je website nog werken.
Je kunt hier de applicatie Screaming Frog voor gebruiken. De gratis versie scant websites tot 500 pagina’s.
4. Maak gebruik van redirects
Met een redirect stuur je pagina’s automatisch door naar een andere pagina. Je stelt een redirect in als een pagina niet meer bestaat of als de url gewijzigd is. Op deze manier vertel je Google dat de pagina verhuisd is en zorg je dat externe links niet doodlopen.
Na verwijdering doe je er goed aan om ook je interne links naar deze pagina te wijzigen. Naast doodlopende links zijn ook links naar redirects namelijk niet goed voor je SEO vindbaarheid. Linken naar redirects zorgt voor vertraging, wat de gebruikerservaring niet ten goede komt.
Spoor links naar redirects op en repareer of verwijder ze. We adviseren om ook dit niet handmatig te doen, maar met een SEO tool als Screaming Frog.
Onderdeel 2: content
Naast de technische staat van je website is ook de content op je website belangrijk. Als je de techniek van een website als de muren en het dak van een huis ziet, dan is de content de verf, het laminaat en de inrichting. Het één kan niet bestaan zonder het andere, het is allebei noodzakelijk voor een succesvolle B2B website.
5. Gebruik de juiste headings
Door de tekst op je webpagina’s op te delen in kopjes, verbeter je de leesbaarheid en laat je zowel bezoekers als zoekmachines weten waar de tekst over gaat.
De belangrijkste kop is de H1 heading. Deze komt één keer per pagina voor, staat bovenaan en beschrijft in één zin waar de pagina over gaat. Een SEO best practice is om elke pagina te voorzien van een H1 heading. Niet twee, niet nul, maar één.
Daarnaast werkt het goed om H2 headings te plaatsen in je artikel met het door jou gekozen zoekwoord erin.
6. Vul je metagegevens in
Aan elke webpagina kun je een meta-titel en meta-omschrijving toevoegen. Hiermee geef je zoekmachines een suggestie om als titel en samenvatting te tonen in de zoekresultaten.
Omschrijvingen dienen uit maximaal 155 tekens te bestaan en titels uit maximaal 575 pixels (ongeveer 65 tekens). Geef je geen metagegevens op, dan genereren zoekmachines zelf een omschrijving. Dit pakt in de praktijk meestal niet goed uit.
We adviseren aan elke pagina een unieke meta-titel en -omschrijving toe te voegen in de juiste lengte. Houdt bij het schrijven van meta-teksten ook rekening met de potentiële bezoeker die deze tekst in de zoekresultaten ziet. Hij/zij moet begrijpen waar jouw pagina over gaat en verleid worden om door te klikken.
Heeft je website erg veel pagina’s? Begin dan met de belangrijkste SEO pagina’s, zoals je homepage en dienstenpagina’s.
7. Optimaliseer je SEO webteksten
Door de tekst op een webpagina te scannen, begrijpt Google waar een pagina over gaat. Om via zoekmachines gevonden te worden op de producten of diensten die jij aanbiedt, is het belangrijk om in je tekst de woorden te gebruiken die overeenkomen met de zoekopdrachten die jouw doelgroep gebruikt om jouw dienst of product te omschrijven.
Dit geldt met name voor de belangrijke SEO pagina’s, zoals je homepage en diensten- en productpagina’s. Het is hierbij belangrijk om zowel voor zoekmachines als voor bezoekers te schrijven. Prettige teksten, maar wel met de juiste zoekwoorden.
We adviseren om teksten op de dienstenpagina’s en de homepage te optimaliseren door middel van zoekwoorden onderzoek. Het is aan te raden om je homepage te optimaliseren op een verzamelnaam voor de producten of diensten die je aanbiedt en de verschillende dienstenpagina’s op specifieke termen die mensen gebruiken om dit product of deze dienst te vinden.
8. Schrijf blogs
Blog berichten zijn een geweldige manier om meer relevant verkeer voor je bedrijfswebsite te genereren via organische zoekresultaten en daarmee je website beter vindbaar te maken. Door te onderzoeken welke vragen spelen bij jouw doelgroep, kun je hier vervolgens antwoord op geven in een artikel op je website.
Is het doel van je blog om relevant organisch verkeer te genereren, deel dan niet alleen nieuws over je bedrijf, maar beantwoord vragen waar gebruikers op zoeken via zoekmachines.
Het vinden van relevante onderwerpen om over te schrijven, doe je bijvoorbeeld door zoekwoordenonderzoek binnen jouw branche uit te voeren, door terugkerende vragen in salesgesprekken te noteren en door concurrentie-onderzoek.
Tip: Lees ook onze blog “Hoe schrijf ik een goede blog?” voor praktische tips over het schrijven van blogberichten.
9. Maak gebruik van afbeeldingen
Afbeeldingen krijgen vaak te weinig aandacht bij het maken van content.
Zonde! Want afbeeldingen breken je tekst op. Dit komt de leesbaarheid ten goede.
Deze afbeeldingen verkrijg je gratis via sites als unsplash.com en pexels.com.
Zorg ervoor dat je je afbeeldingen een zogeheten alt-tekst geeft. Verwerk hier het zoekwoord in waarop je je focust met het artikel.
Dit is goed voor de vindbaarheid in Google. Google weet dan namelijk wat de afbeelding inhoudt. Google kan namelijk geen afbeeldingen lezen, maar wel tekst.
Mooi de afbeeldingen staan in je blogartikel! Maar nu kom je erachter dat je pagina sloom laadt. Vaak zijn deze afbeeldingen grote bestanden. Los dit simpel op door je afbeeldingen te kompressen.
10. Schrijf lange uitgebreide content
Uit onderzoek blijkt dat lange uitgebreide artikelen het beste scoren. Alle top 10 resultaten- en daarmee dus alle resultaten op de eerste pagina binnen Google- zijn pagina's met gemiddeld meer dan 2000 woorden.
Schrijf dus zo uitgebreid mogelijk over een onderwerp! Echter gaat het hier om een gemiddelde, dus ga niet schrijven om het schrijven. Ben volledig en vraag je af hoe je zoveel mogelijk waarde geeft aan je lezers.
11. Druk je keyword één keer dik
Druk je keyword één keer dik aan het begin van je artikel. Zo leg je de focus op dit keyword. Dit is goed voor je SEO.
Het dikdrukken van je keyword moet wel logisch zijn en natuurlijk aanvoelen voor de lezer. Je schrijft voor je lezer, niet voor Google.
12. Focus op content-optimalisatie
Nieuwe content schrijven kost veel tijd. In veel gevallen vergeet je dat er al veel content op je website staat!
Het is efficiënter om deze content te optimaliseren. Deze blogs en of dienstenpagina's ranken al, maar staan misschien nog niet op de eerste pagina binnen de zoekresultaten van Google. Of deze pagina's staan op plek 6-10 en hebben een lage CTR.
Bekijk welke pagina's er al relatief goed scoren en optimaliseer ze. De positie van je pagina's en zoektermen achterhaal je via o.a Google Search Console. Kijk in dit programma welke pagina's al relatief hoog scoren. Bijvoorbeeld posities 8-15 en pas deze aan. Maak je op voor een snelle boost aan bezoekers richting je website!
Gelukkig heb je nu deze waardevolle tips die je daarbij helpen.
13. Maak een contentkalender
Een contentkalender geeft je structuur. Zo zorg je ervoor dat je regelmatig en consequent nieuwe/vernieuwede content publiceert. Google beloont je hiervoor. Dit leidt tot een betere vindbaarheid van je website.
In een contentkalender leg je vast over welke onderwerpen je schrijft en wanneer je dat doet. Voordat je een kalender maakt zal je eerst een zoekwoordenonderzoek moeten doen. Want hoe ga je anders bepalen over welke onderwerpen je wilt schrijven?
In je contentkalender zet je zaken als:
- de titel van de blog
- het onderwerp
- de maand waarin je het publiceert
- het zoekwoord waarop je je focust
- eventuele secundaire zoekwoorden waar het artikel zich op richt
14. Check je website snelheid
Google vindt het belangrijk dat je website snel laadt. Dit geldt zowel voor de mobiele als de desktop variant.
Check daarom de snelheid van je website. Dit doe je via https://pagespeed.web.dev/.
Vul je URL in en bekijk hoe je website scoort op het gebied van snelheid.
De tool geeft je een totaal score en een lijst met punten waarop je je website kunt verbeteren.
Onderdeel 3: linkbuilding
Ook autoriteit is voor Google een belangrijke ranking factor. Online wordt dit voornamelijk gedaan door het aantal vermeldingen vanaf andere website te tellen. Backlinks noemen we dit soort vermeldingen. Een backlink is een link naar een webpagina op jouw website, vanuit een andere website.
Hierbij is vooral de relevantie belangrijk. Gaat je website bijvoorbeeld over boekhouden, dan is een link van de website van de Belastingdienst bijvoorbeeld waardevoller dan een link van de website van BMW. Gaat je website over auto’s, dan is de website van BMW weer relevanter.
Veel vermeldingen hebben een algehele betere ranking tot gevolg. Wanneer we actief bezig gaan met het vergaren van backlinks, dan noemen we dit linkbuilding.
Daarnaast is het plaatsen van interne links ook goed voor je ranking in Google. Tip 18 vertelt je hier alles over.
15. Zet social media in
Deel je content eens op een van je social media kanalen.
Dit zorgt voor een eenmalige boost aan verkeer naar je website. Daarnaast hoop je natuurlijk dat mensen gaan reageren op je posts of dat zij jouw bericht delen met hun connecties. Helaas is het nog niet helemaal duidelijk of deze links als backlink en daarmee ranking factor gezien worden door Google.
LinkedIn is een uiterst interessant kanaal om je content op te delen. Met name binnen de B2B-markt.
Leren hoe je LinkedIn inzet binnen je organisatie? Kom erachter in onderstaande blog:
16. Krijg meer links via brand mentions
Een effectieve manier van linkbuilding die je zelf gemakkelijk kunt uitvoeren is het omzetten van brand mentions naar links. Een brand mention is een vermelding van jouw bedrijfsnaam op een externe website, zonder dat daarbij een link geplaatst wordt.
Voer deze opdracht uit in Google: “bedrijfsnaam” -site:jouwwebsite.nl
Je ziet nu alle geïndexeerde webpagina’s waarop jouw bedrijfsnaam wordt getoond, met uitzondering van je eigen webpagina’s.
Bezoek de webpagina’s waar je genoemd wordt en kijk of er wel of geen link bij staat.
Geen link? Stuur dan de beheerder van de website een mail met de vraag of hij een link naar de website wil toevoegen.
Deze tactiek werkt goed, omdat de schrijver al de moeite heeft genomen om jouw merk te noemen. Het toevoegen van een link is dan nog maar een kleine stap.
17. Schrijf een gastblog
Door een gastblog te schrijven op een andere website binnen je branche, werk je ook aan je autoriteit. Niet alleen doordat je natuurlijk een link in de blog toevoegt naar je eigen website, maar ook doordat je een nieuw publiek kennis kan laten maken met je bedrijf en jouw expertise.
Deze tactiek is wel tijdrovend. Je moet namelijk op zoek naar websites binnen jouw branche die gastblogs toelaten, deze contacteren en na een positieve reactie vervolgens ook unieke content produceren.
18. Krijg meer backlinks via de TRUST-methode
Een experimentele techniek voor het vergaren van veel backlinks met één stuk content is de zogenaamde TRUST-methode.
TRUST staat voor:
- Trending topic
- Research and analysis
- Unique takeaway
- Simple visual
- Tactical promotion
Hoe deze methode precies werkt, hoe wij het aan hebben gepakt hebben en wat we bij een volgende poging anders zouden doen, lees je in onze casestudy op de website van Frankwatching.
19. Link intern
De vorige tips zijn bedoeld om externe links te krijgen. Deze backlinks zijn belangrijk voor Google en daarmee de posities van je pagina's.
Echter is het toevoegen van interne links ook van belang. Vallen de links onder bepaalde woorden in dit artikel je op?
Deze links verwijzen over het algemeen naar eigen geschreven/interne blogs.
Interne links zorgen ervoor dat je lezer extra informatie tot zich kan nemen. Je verbetert daarmee de ervaring van je lezer.
Daarnaast creëer je een web van verbindingen tussen je blogs. Dit is goed voor je SEO en daarmee de vindbaarheid van je website in Google.
Beloon je harde werken en wordt beter vindbaar op Google
Voorkom dat je harde werken niet beloond wordt. Download de template en zorg ervoor dat je pagina gevonden wordt in Google:
Aan de slag met het beter vindbaar maken van je website in Google!
Hopelijk helpen de 19 SEO tips je om beter vindbaar te worden in Google. Je kunt natuurlijk helemaal zelf aan de slag gaan met de tips. Maar mocht je nog vragen of extra expertise willen, dan kun je geheel vrijblijvend contact met ons op nemen.