Hoe maak je een goede B2B website? [Onderdelen + Tips]

Een goede site is tegenwoordig een belangrijk onderdeel voor het succes van een bedrijf. Maar waar bestaat een succesvolle B2B website uit? In dit artikel leggen we het uit.

Waar B2C bedrijven hun website veelal gebruiken om nieuwe verkopen te realiseren, zetten veel B2B organisaties hun site minder effectief in. Ze vertellen wat over de geschiedenis van het bedrijf, beschrijven in vaag jargon wat voor diensten ze aanbieden en delen nieuws over nieuwe klussen en samenwerkingen. Voor meer informatie en vragen mag er contact opgenomen worden. 

De site lijkt soms meer als digitaal visitekaartje of voor interne communicatie te dienen, dan als tool om nieuwe business te genereren. 

Kan jouw website ook een stuk beter?! Niet getreurd, want dit artikel leert je welke onderdelen een goede site bevat en je krijgt extra tips om je B2B site tot een succes te maken!

B2B website: hoe maak je een goede [Onderdelen + Tips]

Wanneer een anonieme bezoeker op jouw pagina vindt wat hij zoekt en besluit zijn contactgegevens achter te laten is een nieuwe lead gecreëerd. Volledig automatisch.

Maar wanneer een prospect via een zoekmachine op zoek gaat, betekent dit niet dat ze automatisch bij jou uitkomen. Je bent immers waarschijnlijk niet de enige die deze dienst of dit product aanbiedt.

Hoe zorg je dan toch dat bezoekers voor jou kiezen en niet voor één van je concurrenten? Om dit voor elkaar te krijgen, richten succesvolle ondernemers hun site op drie onderdelen in.

Drie onderdelen voor een succesvolle B2B website

Voor succesvolle online leadgeneratie moet je vindbaar zijn voor je doelgroep, de informatie bieden waar ze naar op zoek zijn en hun contactgegevens achterhalen.

Om dit te bereiken zijn drie onderdelen voor belangrijk:

  1. SEO
  2. Content
  3. Online leadgeneratie

SEO

Om zichtbaar te zijn tijdens het aankoopproces is het belangrijk dat je je website beter vindbaar maakt. Sterker nog: je wilt hoog scoren in Google voor zoekopdrachten die jouw dienst of product omschrijven.

Want: hoe hoger je positie in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers er op je site komen!

B2B website: CTR per Google SERP positie

Om hoog te scoren in de zoekresultaten moet je je site optimaliseren voor zoekmachines. Het optimaliseren voor zoekmachines noemen we search engine optimization, ofwel SEO.

SEO draait grofweg om drie zaken:

  • Website-techniek
  • On-site content
  • Autoriteit van de website

Er zijn honderden onderdelen waarop zoekmachines jouw website toetsen. Om manipulatie te voorkomen worden deze echter geheim gehouden. Maar over het algemeen geldt: is het goed voor de gebruiker, dan is het goed voor je SEO.

Wil je zelf aan de slag met SEO om de vindbaarheid van je website te verbeteren?

Content

Naast de vindbaarheid van je website is ook de content op je website erg belangrijk. Sterker nog: content en technische SEO gaan hand in hand.

Als je de techniek van een website als de muren en het dak van een huis ziet, dan is de content de verf, het laminaat en de inrichting. Het één kan niet bestaan zonder het andere, het is allebei noodzakelijk voor een succesvolle B2B website.

Goede content marketing helpt om je vindbaarheid via zoekmachines te vergroten, maar biedt tegelijkertijd interessante informatie aan potentiële klanten die via andere wegen op jouw bedrijfswebsite belanden.

Voorbeelden van content voor B2B websites zijn:

  • Dienstenpagina’s waarop je de werkzaamheden van jouw bedrijf uitvoerig beschrijft
  • Cases van voorgaande projecten en de bijbehorende resultaten
  • Blogartikelen waarin je vragen beantwoordt die spelen bij jouw doelgroep

Vraag je bij het maken van content altijd af: waarom vertel ik dit? Helpt dit mijn bezoekers, of wil ik dit gewoon graag vertellen?

Vaak denken ondernemers dat ze bezoekers helpen door iets over het bedrijf te schrijven. Over de geschiedenis, het aantal werknemers, de USP’s, enzovoort. Daarbij wordt vaak vergeten dat first time visitors helemaal nog niet klaar zijn om het bedrijf te leren kennen. Ze willen simpelweg geholpen worden bij de oplossing van hun probleem. Leer daarom hoe je effectief B2B copywriting toepast. Zo overtuig je je lezers. 

 

B2B website: Bill Gates over online content

Leadgeneratie

Weten potentiële klanten jouw bedrijfswebsite eenmaal te vinden? De volgende stap is om deze anonieme bezoekers te converteren naar leads. Want dat is uiteindelijk het doel van een succesvolle B2B website: kwalitatieve leads genereren die leiden tot verkoopafspraken.

Anonieme bezoekers converteren naar leads is tegenwoordig op veel verschillende manieren mogelijk.

Een passieve manier van leadgeneratie is door een contactformulier toe te voegen aan je website. Je wacht dan tot anonieme bezoekers zichzelf kenbaar maken door op eigen initiatief een contactformulier in te vullen.

Maar online leadgeneratie kan tegenwoordig ook op andere spannende manieren!

Bijvoorbeeld door het aanbieden van exclusieve content in ruil voor contactgegevens, het toevoegen van leadflows aan specifieke pagina’s of door het bouwen van een online tool.

Tip: Lees ook onze blog “6 manieren om de website bezoekers te converteren naar leads

B2B website: Voorbeeld van online leadgeneratie

 

B2B website tips

Je weet nu welke onderdelen belangrijk zijn voor een B2B website. De drie eerder genoemde onderdelen zijn essentieel, maar er zijn ook nog andere zaken waar je op kunt letten om je B2B website nog beter te maken:

Tip 1. Zet je bezoeker centraal

Zet je websitebezoeker ALTIJD centraal. Maak een website die perfect inspeelt op de wensen van je klant. 

Hiervoor is het handig om de pijnpunten en uitdagingen van je bezoeker te weten. Zo speel je- op je website- beter in op de wensen, verlangens en behoeften van je bezoeker.

Doe dit door een buyer persona op te stellen:

B2B website: Buyer persona template

Tip 2. Gebruik Social Proof

Je website bezoekers willen een vertrouwd gevoel hebben wanneer zij jouw website bezoeken. Met name in de B2B markt is dit erg belangrijk. De beslissers in de B2B markt willen er zeker van zijn dat het goed zit voordat zij veel geld aan je uitgeven.

Dit vertrouwen wek je door reviews en case-studies te plaatsen. Zie onderstaand voorbeeld: 

B2B website: Social proof

Tip 3. Ken de reis van je bezoekers

Voor een goede effectieve website dien je een beeld te hebben van de reis die je bezoekers doormaken.

In welke fasen van de Buyers Journey raadpleegt je potentiële klant je website eigenlijk?

Is dit wanneer zij nog in de awareness fase zitten of wanneer zij al klaar zijn om een aankoop te doen? 

Jezelf deze vragen stellen is van belang omdat je bezoekers andere informatie zoeken per fase van hun reis.

Deze informatiebehoefte bevredigen leidt hopelijk tot een nieuwe lead!

Hoe zet je je B2B website bezoekers om in leads? [Stappenplan]

Een succesvolle B2B website maakt slim gebruik van content marketing en weet prospects als een magneet naar zich toe te trekken. Dat doen ze door de informatie te bieden waar hun doelgroep naar op zoek is, geschreven in een taal die hen aanspreekt. Eenmaal op de site worden deze anonieme bezoekers op organische wijze geconverteerd naar nieuwe leads.

Wanneer je je site wilt inzetten om nieuwe leads te genereren, wees je dan bewust van de reis die potentiële nieuwe klanten afleggen.

Stap 1:

Er is een bepaalde behoefte of een probleem. 62% van de potentiële nieuwe klanten start hun zoektocht via een zoekopdracht in Google.

 

B2B website: Voorbeeld van een zoekopdracht in Google

 

Stap 2:

Jouw website wordt getoond in de zoekresultaten.

B2B website: Voorbeeld Google SERP

Stap 3:

Na het lezen van bovenstaande samenvatting besluit de zoeker om door te klikken. Hij/zij bezoekt jouw website om erachter te komen of jouw product of dienst inderdaad aansluit bij de behoefte.

B2B website: Webpagina

 

Stap 4:

De bezoeker besluit dat jouw product/dienst een mogelijke oplossing voor het probleem is. Hij/zij laat contactgegevens achter of neemt zelf contact met je op.

B2B website: Contactgegevens achterlaten in B2B

Essentiële pagina's voor je website

Je SEO, content en leadgeneratie zijn op orde. Maar welke pagina's heeft iedere B2B website nodig? 

De volgende typen pagina's moet je op je website hebben:

  1. Homepage
  2. Diensten
  3. Cases
  4. Over Ons
  5. Blog
  6. Contact

Wil je meer informatie over deze 6 onmisbare pagina's

B2B website als leadgeneratie tool 

Heb je geweldige content en biedt je verleidelijke mogelijkheden tot conversie, maar is je website niet vindbaar – dan zal je website niet succesvol zijn. Weten duizenden mensen jou iedere dag te vinden, maar biedt je geen mogelijkheid om contact op te nemen? Dan zullen ze alsnog naar je concurrent gaan.

Kortom: alle drie de onderdelen besproken in dit artikel zijn even belangrijk voor een succesvolle B2B website.

Hoe zorg je er voor dat je bezoekers vaker terugziet op je website - en de kans op nieuwe business vergroot? In onze Gids voor de B2B marketeer vertellen we hoe je dit aanpakt. 

 

Inbound leads genereren

 

Subscribe