Zit je er aan te denken om LinkedIn in te zetten voor je B2B-organisatie? Dan zal je eerst een LinkedIn strategie moeten gaan bepalen! Gebruik de tips uit dit artikel en maak een start met je LinkedIn avontuur!
Waarom een B2B LinkedIn strategie?
LinkedIn is een interessant medium voor de zakelijke markt. Waarschijnlijk zit ook jij de nodige uurtjes per week op het social media platform. Het is natuurlijk leuk om via het platform te chatten met je zakelijke contacten. Maar wat voor concrete voordelen heeft het gebruik van LinkedIn voor je organisatie?
“Volgens onderzoek van Hubspot is LinkedIn 277% effectiever in het genereren van leads dan Twitter & Facebook”
Een van de voordelen van LinkedIn is dat (heel waarschijnlijk) een groot gedeelte van je doelgroep hier ook aanwezig is. LinkedIn biedt je daarmee een goede tool om je zakelijke doelgroep te bereiken. En daarmee een ideaal platform voor leadgeneratie. Bereik hen bijvoorbeeld door interessante content te delen. Hierover later meer.
1: Ga na of LinkedIn geschikt is voor jouw organisatie
Voordat je talloze uren steekt in het opzetten van je LinkedIn strategie, kun je het best eerst goed nagaan of LinkedIn eigenlijk wel geschikt is voor de omgeving waarin jouw organisatie opereert.
Ja, een groot gedeelte van je doelgroep zit waarschijnlijk op LinkedIn, maar misschien focus jij je met je organisatie slechts op een klein aantal grote bedrijven. Of focus je je juist op consumenten? Dan is een andere manier van marketing waarschijnlijk effectiever voor je.
LinkedIn is het meeste geschikt als je een grote doelgroep hebt die erg actief is op het social media platform.
In 2021 zijn er in totaal 5 miljoen mensen actief op LinkedIn. Dit is een stijging van 6% ten opzichte van het jaar hiervoor. LinkedIn is daarmee een van de snelst groeiende platformen.
2: Bepaal het doel van je (B2B)-LinkedIn strategie
Bepaal voordat je aan de gang gaat met de uitvoering van de strategie eerst je doelstellingen. Waarom en met welk resultaat voor ogen ga je starten met LinkedIn?
Wil je bijvoorbeeld leads genereren of wil je je merkimago een boost geven? Of heb je als hoofddoel je netwerk uit breiden? Allerlei doelstellingen zijn mogelijk en deze zijn specifiek voor jouw organisatie!
3: Update je profiel
Zorg ervoor dat je persoonlijke profiel en ook je LinkedIn bedrijfspagina weer helemaal up to date zijn. Dit is namelijk hét visitekaartje van jouw organisatie. Wanneer je profiel oud en niet optimaal is, dan is dit natuurlijk niet goed voor het imago van je organisatie. Mensen zijn dan minder geneigd om contact met je te zoeken.
Laat bijvoorbeeld een collega kritisch je profiel bekijken en vraag hem of haar om feedback. Zorg ervoor dat je pagina bijvoorbeeld een achtergrondafbeelding heeft. Dit ziet er meteen een stuk mooier en professioneler uit.
Hieronder een voorbeeld van een geoptimaliseerde achtergrondafbeelding:
Zorg ervoor dat je profiel duidelijk is en voorkom te lange teksten. Mensen willen namelijk snel scannen en kunnen zien waar jij voor staat en wat voor type dienst/product je aanbiedt.
In het bovenstaande plaatje is het meteen duidelijk om wat voor dienst het gaat. Namelijk inbound en outbound leadgeneratie en dat alles via Hubspot.
Gebruik ook een goede kwaliteit profielfoto die past bij je eigen kernwaarden en die van je organisatie. Vraag jezelf af of je formeel of juist informeel wilt overkomen?
Verder biedt LinkedIn je de mogelijkheid om “aanbevelingen” van derden op je profiel te tonen. Deze aanbevelingen zijn natuurlijk super voor je geloofwaardigheid en expertise.
Zorg ervoor dat deze aanbevelingen oprecht en up-to-date zijn. Een aanbeveling gerelateerd aan je werkervaring uit het jaar 2000 is minder waardevol dan een aanbeveling uit 2022.
4: Genereer (B2B) leads via LinkedIn
Zoals je in de intro al kon lezen is LinkedIn een uitstekend social media platform om leads te genereren. Maar hoe ga je dit aanpakken?
Stuur bijvoorbeeld video’s of een bericht naar de door jou gekozen doelgroep. Deze doelgroep selecteer je door gebruik te maken van programma’s zoals Linkedin Sales navigator.
Het is erg belangrijk dat je niet opdringerig overkomt. Mensen zijn het vaak zat om onpersoonlijk via het platform benaderd te worden via een standaard bericht.
Je hebt zelf vast ook wel meerdere berichten van recruiters gekregen waar je totaal geen interesse in hebt. Voorkom dat je net zo onpersoonlijk overkomt als zij.
Maar wat zijn eigenlijk de te verwachten resultaten van deze strategie? Leadgeneratie via LinkedIn levert in veel gevallen een dubbel zo hoog conversiepercentage op ten opzichte van telemarketing. Klinkt veelbelovend toch?
Dit is natuurlijk een algemene en een vrij beknopt voorbeeld van een B2B leadgeneratie strategie via LinkedIn. Deze strategie klinkt eenvoudig, maar er komt een hoop extra expertise bij kijken. Interesse in een uitgebreidere uitleg en een stukje extra expertise? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.
5: Ben persoonlijk
Mensen praten graag met mensen. Ofja, met sommige mensen praat je misschien liever niet, maar dat terzijde.
Maak je profiel zo persoonlijk mogelijk. Op deze manier voorkom je dat mensen het gevoel hebben tegen een statisch en log bedrijf te praten. Communiceer daarom ook bij voorkeur via je persoonlijke LinkedIn profiel en niet via je bedrijfsprofiel.
Krijg daarbij een goed beeld van je doelgroep. Zet op papier hoe jouw doelgroep eruit ziet. Doe dit bijvoorbeeld door een Buyer Persona op te stellen.
6: Ga na wat voor content je wilt plaatsen op LinkedIn
Verder is LinkedIn ook nog eens een goed medium om je content te delen met de wereld.
Wie weet heb je al veel content op je website staan. Het is dan weinig moeite en zeer waardevol om deze content ook op LinkedIn te delen. Zo bereik je een grotere en nieuwe doelgroep. Want wanneer mensen je bericht bekijken of liken, dan komt deze post ook in de feed van “connecties van je connecties”
Probeer in deze posts zoveel mogelijk waarde te bieden aan je LinkedIn connecties. Welke blogs deden het goed op je website? Grote kans dat deze ook goed scoren op LinkedIn!
7: Meet al je resultaten
Alsof het nog niet genoeg is heeft LinkedIn ook nog eens een Analytics-functie.
Houd hierin bij hoeveel je netwerk groeit en wat de engagement van je posts is.
Bekijk daarbij bijvoorbeeld ook de demografische opbouw van je doelgroep. Vergelijk je LinkedIn doelgroep eens met wie je zelf denkt dat je doelgroep is. Kijk daarnaast naar de verschillen tussen je opgestelde B2B buyers persona en je LinkedIn connecties.
8: Deel, like & reageer
Ben actief! Zorg ervoor dat je berichten deelt en dat je reageert op posts die gerelateerd zijn aan je eigen dienstverlening. Op deze manier zullen mensen je steeds voorbij zien komen als het bijvoorbeeld gaat over “online marketing”. Hopelijk gaan ze jou dan zien als expert op dit gebied.
9: Communiceer altijd je benefit
Vind je het ook zo vermoeiend als mensen steeds alleen maar over zichzelf praten? Doe dit dan ook alsjeblieft niet via LinkedIn. Communiceer altijd wat de benefit/het voordeel is voor de persoon met wie je praat. Wat gaat het hem of haar opleveren om zaken met je te doen?
10: Post consistent
Van belang is om consistent actief te zijn op LinkedIn. Maak een planning om deze consistentie vast te houden en te waarborgen.
Maak bijvoorbeeld een contentkalender. Net zoals marketeers gewend zijn om te maken bij het uploaden van blogartikelen. Zo zorg je ervoor dat je bijvoorbeeld iedere week iets aan je LinkedIn netwerk laat weten.
Maar hoe vaak plaats je iets op LinkedIn? Dit ligt natuurlijk aan jouw specifieke situatie. Maar zorg ervoor dat je niet te vaak iets deelt. Dit kan als spam overkomen. Ongeveer 2 tot 5 keer per week wordt aangeraden om iets te plaatsen.
Zorg er vooral voor dat je content van hoge kwaliteit is en dat je identiteit goed naar voren komt in je posts. Ga na wat voor waarde jij wilt bieden aan je netwerk.
11: Probeer LinkedIn advertising eens
LinkedIn biedt je de mogelijk om via het platform te adverteren. Dit proces ziet er vergelijkbaar uit met adverteren via Google. Dit gaat namelijk via biedingen.
Je krijgt bij LinkedIn ads de keuze tussen verschillende doelen die je van te voren bepaald. Namelijk doelen gebaseerd op: awareness, website visits en website conversions. Meer weten over de details met betrekking tot adverteren op LinkedIn?
LinkedIn geeft je daarbij allerlei retargeting-opties. Re-target bijvoorbeeld eens de bezoekers van je website en bouw zo een sterke band met hen op!
Zorg er wel eerst voor dat je eerste de vorige 10 tips in acht hebt genomen. Op die manier zet je je advertenties zo optimaal mogelijk in.
Aan de slag met je LinkedIn strategie!
Ben je helemaal overtuigd van de meerwaarde van LinkedIn? Hopelijk is je antwoord hierop ja! Want het is een geweldig platform, met name voor leadgeneratie.
Hopelijk kun je zelf aan de slag gaan met het opzetten en uitvoeren van je strategie. Wil je nog meer advies? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.
Stuur Erik (onze directeur) een connectieverzoek en een berichtje via LinkedIn. Hij stuurt je dan geheel vrijblijvend een video op. Hierin geeft hij je meer waardevolle informatie over hoe je LinkedIn kunt inzetten.