16 tips waarmee je succesvol content via LinkedIn deelt

Op zoek naar een manier om in contact te komen met je zakelijke doelgroep? LinkedIn is hét kanaal waarmee je je potentiële klanten bereikt. Je zakelijke doelgroep is namelijk in grote getale actief op dit social media platform. Kom in contact met ze door waardevolle content te verspreiden via LinkedIn

In dit artikel ontdek je waarom content verspreiden via LinkedIn zo effectief is en je krijgt 16 tips die je helpen om je LinkedIn content strategie tot een succes te maken. 

 

Wat kom je te weten in deze blog?

Waarom content verspreiden via LinkedIn?

LinkedIn is het beste social media platform om in contact te komen met je zakelijke doelgroep. Maar waarom is LinkedIn zo geschikt voor zakelijke doelgroepen? Hier is een simpel antwoord op. Dit komt omdat een groot gedeelte van de werkende Nederlanders een account heeft op het platform. Grote kans dat jouw potentiële klant regelmatig inlogt om zijn of haar feed te checken. 

Het aanwezig zijn van je potentiële klant is niet de enige reden waarom LinkedIn geschikt is. Hieronder enkele overtuigende redenen om content te delen op LinkedIn: 

  • Je content heeft een groot bereik (ook connecties van connecties komen in contact met je post)
  • Je verbetert je naamsbekendheid
  • De effectiviteit van je content is meetbaar
  • Je trekt er potentiële kopers mee aanLinkedIn content - waarom werkt het delen van content zo goed-1
  • Je kunt een kennisleider worden binnen jouw markt
  •  
  • Je staat in direct contact met je doelgroep. 

Meer te weten komen over waarom content delen op LinkedIn zo goed werkt? 

Verbeter je algehele LinkedIn strategie voordat je content gaat plaatsen

Nu wil je de wereld gaan verrijken met je waardevolle content. Maar niet te snel! Perfectioneer eerst je LinkedIn strategie en je profiel. Een goed profiel zorgt ervoor dat je professioneel overkomt.

Een duidelijk strategie zorgt voor sturing en geeft je een antwoord op de vraag waarom je content wilt gaan delen. Wat zijn de doelen die je wilt bereiken via LinkedIn? 

Maak je LinkedIn profielen up-to-date voordat je content gaat delen. Zo zorg je ervoor dat mensen helemaal enthousiast worden als ze op je LinkedIn-profiel landen. Maak op je profiel gebruik van korte en meeslepende teksten en zorg ervoor dat je profiel zo persoonlijk mogelijk is. 

Hoe verspreid je succesvol content via LinkedIn?

Je weet nu waarom LinkedIn zo geschikt is voor het delen van content en hoe je je LinkedIn strategie perfectioneert.

Nu ben je helemaal klaar om je content te delen met je LinkedIn netwerk. Gebruik onderstaande adviezen en maak je LinkedIn content strategie tot een succes!

1. Post rijke content (video’s en afbeeldingen)

Video’s en mooie afbeeldingen trekken de aandacht. Mensen verwerken visuele content sneller dan tekstuele content. Voeg dus altijd een mooie visual toe aan de content die je deelt. Wissel af en plaats de ene keer een video en de andere keer een blogartikel met een mooie afbeelding. Zo zorg je ervoor dat je interessant blijft voor je doelgroep. 

Volgens Hubspot is de perfecte afmeting voor een afbeelding op LinkedIn 1584 bij 396 pixels. 

2. Deel zo waardevol mogelijke content

Regelmatig posten is belangrijk, maar voorkom dat je je LinkedIn connecties overspoelt met oninteressante content. Zou je het fijn vinden om iedere dag 3 posts voorbij te zien komen van hetzelfde account? Of zou je dit account na een tijdje ontvolgen of minder serieus nemen?

Denk goed na over wat je de wereld te bieden hebt. Bepaal wat je organisatie uniek maakt. Draag deze unieke punten uit en val op tussen al je concullega’s.

Heb je al content geschreven? Ga dan na wat jouw doelgroep als waardevolle content ziet. Grote kans dat je best gelezen blog ook goed scoort op LinkedIn. 

3. Laat je collega’s je LinkedIn content delen

Ben je van plan om de content via je bedrijfspagina te delen? Deze pagina is hier prima voor. Wil je net die extra mensen bereiken? Laat dan iedereen – binnen je organisatie – de post delen via hun persoonlijke pagina’s. Dit zal het totale bereik enorm vergroten (wanneer deze personen een groot netwerk hebben natuurlijk). 

In een ver verleden deelde ik een post op mijn persoonlijke account. Meer dan 1000 mensen zagen dit bericht (terwijl ik maar 300 connecties heb!). 

4. Vergroot je netwerk op LinkedIn

Blijf consequent je netwerk vergroten. Hierdoor gaan in de loop van de tijd meer mensen je posts zien. Voeg eens iedere week 5 connecties toe. Na een jaar tellen deze extra connecties aardig op! 

Maar hoe vergroot je je LinkedIn netwerk? Je kunt willekeurig mensen gaan uitnodigen, maar er zijn betere manieren om interessante contacten aan je netwerk toe te voegen. 

LinkedIn content - tip 4 vergroot je netwerk

Leads genereren via LinkedIn is een voorbeeld van zo'n effectieve methode. Tijdens dit proces stuur je een groep potentieel interessante profielen een connectieverzoek voordat je hen een persoonlijk bericht of video stuurt. Reageren deze mensen niet op je video of bericht? Niet getreurd, want je hebt hen wel toegevoegd aan je netwerk. Wie weet komen ze later bij je terug wanneer ze wel interesse hebben. 

5. Breng in kaart wat je doelgroep interessant vindt

Content delen doe je niet voor jezelf maar voor je doelgroep. Belangrijk dus om te weten wie je doelgroep is. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Heb je daar al goed over nagedacht? 

Stel een buyer persona op en breng in kaart wat de pijnpunten van je ideale klant zijn. Op deze manier krijg je een beter inzicht in welke onderwerpen interessant zijn om te delen. 

6. Houd rekening met je tone of voice

Ken je voorbeelden van bedrijven die altijd hetzelfde met je communiceren? Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Dit bedrijf gebruikt eenzelfde tone of voice in al hun communicatie. 

Zorg ervoor dat je altijd met één mond praat. Dit geldt voor je communicatie via alle kanalen, dus ook voor LinkedIn. Zo ben je herkenbaar voor je doelgroep en bouw je een band met hen op. 

Stel jezelf de volgende vragen en stel je tone of voice op: 

  • Zijn we meer informeel of formeel?
  • Zijn we grappig of serieus?
  • Zijn we uitdagend of respectvol?
  • Zijn we enthousiast of gebaseerd op feiten?

7. Zorg voor een duidelijke call to action

Vergeet niet om – wanneer van toepassing – een duidelijke call to action toe te voegen aan je geplaatste artikel. Wil je dat mensen na het lezen van je post contact met je opnemen? Voeg dan een duidelijke knop toe. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen tot actie overgaan. Mensen neigen ernaar om iets terug te geven (in de vorm van hun contactgegevens bijvoorbeeld). Dit doen ze niet zomaar. Zorg er dus voor dat je je LinkedIn contacten iets waardevols aanbiedt.

8. Houd rekening met de dag waarop je post

Je kunt zonder na te denken zomaar gaan posten op LinkedIn. Maar dit zal tot minder views en minder interactie leiden. Stel jezelf daarom de vraag wanneer je doelgroep het actiefst is op LinkedIn. Gelukkig helpt een medewerker van LinkedIn je een handje. Haar bevindingen

  • De beste dagen om content te delen zijn: dinsdag, woensdag en donderdag
  • Post vroeg in de ochtend, rond lunchtijd en vroeg op de avond
  • De ‘sweet spot’ ligt volgens het onderzoek tussen 10 en 11 uur in de ochtend op dinsdag. 

Dit zijn logische bevindingen. Precies de tijd en dagen dat je zakelijke doelgroep op kantoor zit. 

Blijf kritisch over dit soort bevindingen. Test welke tijd en welke dagen voor jou het beste werken. Dit meet je via LinkedIn Analytics

LinkedIn content - tip 8 houd rekening met de dag-1

9. Post consistent

Wil je zoveel mogelijk potentie halen uit LinkedIn? Post dan regelmatig en houd dit ook langere tijd vol. Je zult niet de eerste zijn die vol goede moed begint, maar uiteindelijk stopt met het delen van content via LinkedIn. Maar hoe zorg je voor deze consistentie?

Een contentkalender geeft je deze houvast. In zo’n kalender bepaal je – bijvoorbeeld 3 maanden vooruit – welke content je gaat delen. Zo weet je per week wat en wanneer je iets plaats. 

10. Houd rekening met de aankoopfase van je persona

Bij tip 1 kreeg je het advies om gebruik te maken van visuele content. Zo verveel je je doelgroep niet en blijf je ze verrassen. 

Visuele content is belangrijk om je posts te laten opvallen. Naast het opvallen is ook de fase waarin je potentiële klant zich bevindt van belang. ‘Fase’? Waarvan dan? We hebben het hier over de zogeheten buyers journey. Deze ‘journey’ gaat over de fase waarin je potentiële klant zich bevindt in de koopreis. 

Maar waarom is dit van belang? Dit is van belang omdat je potentiële klant andere content wil zien wanneer hij of zij nog in de beginfase van de koopreis zit. Stel je voor. Je potentiële klant is zich zojuist bewust geworden van zijn of haar probleem. Is het dan verstandig om content te delen waarin je de prijs van jouw dienst vergelijkt met een andere aanbieder? Nee, want deze persoon is nog lang niet zover om zich over de prijs druk te maken.

Wil je zelf de reis van je potentiële klant in kaart brengen? Download dan onze B2B buyers journey template

Wissel daarom af met het niveau van je content. Stuur de ene week een blogartikel voor mensen in de beginfase van de buyers journey en stuur de volgende week diepgaande content voor mensen die al verderop in de reis zitten. Voor de mensen die al klaar zijn om een beslissing te maken, kun je zelfs een bericht posten met daarin een link naar een meeting of een demo bijvoorbeeld. 

11. Gebruik hashtags

Hashtags geven je de mogelijkheid om je content zichtbaar te maken bij mensen buiten je eigen netwerk. 

Het toevoegen van hashtags klinkt eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Welke hashtags zijn relevant voor mijn doelgroep?
  • Wat zijn populaire hashtags?

LinkedIn content - HashtagsWil je meer leren over hoe je door hashtags je bereik vergroot?

12. Reageer op berichten van anderen

Reageer op berichten van mensen binnen jouw vakgebied. Hierdoor zien mensen je naam steeds vaker verschijnen. Wanneer je actief bent binnen de marketingwereld, heeft het natuurlijk weinig zin om te reageren op schattige honden filmpjes (als je doel is om als een autoriteit over te komen tenminste). 

Ga op zoek naar mensen met autoriteit binnen je markt en reageer op hun berichten. Zo kom je in beeld bij de voor jou interessante LinkedIn contacten. 

13. Maak gebruik van content-curation

Content-curation is het proces waarbij je content van derden verzamelt, samenvat en je eigen sausje overheen gooit. Je gebruikt dus niet je eigen content, maar je verzamelt zoveel mogelijk waardevolle informatie van andere partijen. Deze informatie voeg je samen en presenteer je aan je LinkedIn-netwerk. Je zorgt er eigenlijk voor dat je de beste informatie verzamelt over een bepaald onderwerp, zodat je doelgroep de meeste waarde vindt in jouw artikel. Content-curation is daarmee een mooie toevoeging aan je content strategie via LinkedIn. 

Content-curation bied je de volgende voordelen:

  • Extra inspiratie voor je content
  • Je wordt gezien als kennisleider binnen je markt
  • Je geeft je doelgroep de grootst mogelijke waarde over een specifiek onderwerp. 

Een nadeel van content curation is dat het veel tijd kost om alle informatie te verzamelen en goed samen te vatten. 

Een aantal tips hoe je het beste content van andere partijen kunt verzamelen, samenvatten en delen:

  • Voeg je eigen inzichten toe
  • Neem niet klakkeloos van anderen over
  • Gebruik een grote verscheidenheid aan bronnen om een zo breed mogelijk inzicht te krijgen. 

14. Maak gebruik van je al bestaande content

Heb je al veel blogs, e-books, whitepapers en noem het maar op geschreven? Goed nieuws! Met deze content heb je een waardevolle bron in handen. Het delen van deze content kost je weinig tijd. Optimaliseer je huidige content voordat je gaat delen. Zo zorg je ervoor dat, bijvoorbeeld je blog artikel, up-to-date is en er geen fouten in staan. 

Maak je – al bestaande – content geschikt voor LinkedIn. Zo heb je in enkele minuten een post klaar om de wijde wereld in te sturen. Houd wel rekening met de andere tips uit dit artikel he?!

15. Schrijf je artikel op LinkedIn

Schrijf je gehele artikel op LinkedIn en zorg ervoor dat je content geoptimaliseerd is voor het social media kanaal. 

LinkedIn content - schrijf op LinkedIn-1Veel mensen kiezen ervoor om een update de wereld in te gooien met daarin een link naar hun blogartikel. Hierdoor stuur je mensen weg van LinkedIn. Logisch dat LinkedIn dit bestraft. Zij willen dat de gebruikers zo lang mogelijk op het platform actief zijn.

Tuurlijk kun je wel een link naar je blog plaatsen, maar doe dit slim. Een post met daarin alleen een link naar je blog zal waarschijnlijk niet optimaal zijn voor zowel LinkedIn als je doelgroep. 

16. Deel je LinkedIn content via Hubspot

Wij zelf gebruiken het CRM systeem van Hubspot om onze LinkedIn posts in vorm te geven en mee in te plannen. Je kunt in de tool van Hubspot je updates voor de komende maanden alvast klaar zetten, erg handig. Gebruik je het systeem van Hubspot niet? Dan is het gebruik van een contentkalender een mooi alternatief (zie tip 9 uit dit artikel). 

Het vooruit plannen geeft je houvast en zorgt ervoor dat je je connecties (bijvoorbeeld iedere dinsdag) blij maakt met je nieuwe post. 

Verder kun je via Hubspot zien hoe goed je LinkedIn post scoort. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen er op je link klikken en je ziet wat de interactie op je post is. 

Starten met een content strategie via LinkedIn? 

Hopelijk heb je voldoende kennis meegekregen om zelf te starten met het verspreiden van je content via LinkedIn.

Heb je toch nog wat extra hulp nodig? Of heb je geen content om te delen? We helpen je graag met het opzetten en uitvoeren van je LinkedIn content strategie. 

Neem bij interesse geheel vrijblijvend contact met ons op. We horen graag van je. 

Subscribe