Je nieuwe artikel is af. Je drukt op de publicatie knop en deelt je artikel met de wereld. Nu start je gelijk met je volgende blog. Dit is een prima werkwijze. Al zou het nog beter zijn om wat langer stil te staan bij de artikelen die je al geschreven hebt.
Content optimalisatie zorgt ervoor dat je nogmaals stilstaat bij je oude content en je het maximale potentieel uit je werk haalt.
Het verbeteren van je huidige content is dé manier waarop je snel meer bezoekers binnenhaalt. Met content optimalisatie haal je het maximale uit je bestaande artikelen. Dit doe je door je historische content te verbeteren op gebied van SEO of conversiegerichtheid.
Lees verder en kom er achter wat content optimalisatie is, waarom het zo goed werkt en hoe je je content zo efficiënt mogelijk verbetert.
Wat leer je in dit artikel?
- Wat is content optimalisatie?
- Waarom focussen op content optimalisatie?
- Welke artikelen hebben de meeste potentie voor optimalisatie?
- Hoe optimaliseer je je content?
Wat is content optimalisatie?
Bij content optimalisatie verbeter je je huidige blogartikelen en andere vormen van content zodat deze beter gevonden worden en meer conversies opleveren.
Content optimalisatie staat dus in het teken van het verbeteren van je historische artikelen. Deze verbeteringen breng je op allerlei manieren aan. Hierover later meer.
Twee manieren om je content te optimaliseren
Stel jezelf eerst een doel voordat je gaat optimaliseren. Er zijn twee veel voorkomende manieren om je artikel te verbeteren:
- Je artikel krijgt weinig tot geen online bezoekers binnen. Je gaat je artikel verbeteren zodat het beter vindbaar is in Google (= SEO content optimalisatie)
- Je krijgt wel bezoekers binnen maar je converteert ze niet, dus je verbetert de conversiegerichtheid van je artikel (=Conversieoptimalisatie)
Lees hieronder meer over de twee vormen van content optimalisatie. In dit artikel leer je met name hoe je je blogs beter vindbaar maakt, maar er wordt ook kort ingegaan op het verbeteren van je conversies.
SEO content optimalisatie
Wil je meer verkeer genereren? Kies er dan voor om je huidige pagina op het gebied van SEO aan te passen. Deze aanpassingen doe je altijd voor je lezer, maar houd hierbij ook rekening met Google.
Vraag jezelf af of je in je huidige blog rekening gehouden hebt met SEO. Het wil nog wel eens dat oude artikelen metabeschrijvingen en interne links missen (we spreken uit eigen ervaring). Erg zonde wanneer je dit laag hangende fruit niet plukt. Dit soort aanpassingen maken het verschil tussen wel en niet op de eerste pagina van Google komen.
Wil je weten hoe je je artikel optimaliseert voor Google - en nog belangrijker - voor je lezer? Download dan onze SEO-template.
Stel jezelf verder de vraag of je artikel nog wel relevant is. Heb je bijvoorbeeld een artikel genaamd: 'SEO-strategie voor 2017’ dan kun je ervan uitgaan dat mensen dit niet meer relevant vinden (terwijl het in 2017 juist zo relevant was, verdorie). Pas daarom de inhoud en titel van je artikel aan en maak het weer relevant en waardevol voor je doelgroep.
Conversieoptimalisatie
Zit het met het binnenkomende verkeer wel goed? Maar krijg je nog weinig leads binnen via je artikel?
Kijk dan hoe je de conversiegerichtheid kunt verbeteren. Bekijk eerst of je artikel al een of meerdere conversiemiddelen heeft. Men vergeet nog wel eens om een conversiemiddel toe te voegen. Zonde, want zonder deze middelen zal je doel niet worden behaald.
Maar hoe zorg je ervoor dat meer mensen de door jou gewenste actie uitvoeren? Lees het artikel
‘6 Methoden om je website bezoekers te converteren naar leads en kom erachter via welke methodes je je bezoekers converteert.
Waarom focussen op content optimalisatie?
Je content optimaliseren werkt zo goed om de volgende redenen:
Reden 1. Kleine aanpassingen leveren je veel op
Ken je de quote dat je nergens iets beter kunt verstoppen dan op de tweede pagina van Google? Je zult best wat verkeer op je artikel krijgen, maar het blaast je niet omver wanneer je niet op de eerste pagina staat.
Is het eigenlijk wel nodig om op de tweede pagina te staan?
Het is vrij eenvoudig om de sprong te maken van de tweede naar de eerste pagina. Maar hoe doe je dit? Update je content, voeg relevante content aan je artikel toe, vul de metagegevens in en zet je belangrijkste zoekwoord in de headers.
Reden 2. Google beloont 'verse' content
Volgens de SEO-specialisten van MOZ is de versheid van content een van de factoren waarop Google je pagina rankt. Wijzelf merken ook dat het updaten en vernieuwen van oude content erg gewaardeerd wordt door Google. Logisch, want je wilt up-to-date kennis delen met je doelgroep.
Maar hoe bepaalt Google of een pagina 'vers' is? Hierin zijn de volgende factoren van belang:
- De datum wanneer de pagina is geïndexeerd
- De hoeveelheid verandering aan de pagina
- Aanpassingen aan de kern van het artikel
- De regelmatigheid van veranderingen aan de pagina.
Reden 3. Je content wordt waardevoller
Door je pagina's continu aan te vullen worden deze waardevoller voor je lezer. Voeg dan wel nuttige informatie toe. Voorkom dat je informatie toevoegt puur en alleen omdat dit artikel je dit zegt te doen.
Maar hoe kom je tot deze waardevolle aanvullingen van je artikelen?
Dit is een continu en natuurlijk proces. Als B2B-marketeer (maar ook als professional in een andere rol) leer je constant nieuwe dingen. Sla deze nieuwe inzichten ergens op en bedenk waar je ze in je content kunt toevoegen.
Start je bijvoorbeeld met een, voor jou, helemaal nieuwe taak? Grote kans dat je dan veel nieuwe kennis opdoet!
Welke artikelen hebben de meeste potentie?
Zoals je eerder las is content optimalisatie efficiënt en effectief, maar denk wel eerst goed na welke content je gaat verbeteren. Je wilt voorkomen dat je tijd steekt in content met weinig kans op mooie resultaten.
Maar hoe bepaal je welke artikelen het meeste potentie hebben om te verbeteren? Het antwoord is ‘Google Search Console’. In deze analysetool analyseer je de posities, het aantal klikken en het aantal vertoningen van je artikelen en zoekwoorden.
Er zijn drie belangrijke zoekwoord categorieën met veel optimalisatie potentie. Hieronder lees je er meer over:
Zoekwoorden buiten de top 10
Heb je zoekwoorden die net buiten de top 10 ranken? Dan is het vrij eenvoudig om deze zoekwoorden binnen de top 10 te krijgen. Deze verbetering levert je snel extra bezoekers op.
Maar hoe vind je deze interessante zoekwoorden? Stel een filter in via Search Console en zoek naar al je zoekwoorden met een positie groter dan 10 (= zoekwoorden die buiten de top 10 vallen). De zoekwoorden uit onderstaande afbeelding hebben een grote potentie. Verbeter je artikel op een van de zoekwoorden en zorg ervoor dat je positie 9, 8 of misschien wel positie 1 bemachtigt.
Zoekwoorden binnen de top 10 met lage CTR
De volgende categorie artikelen om te verbeteren zijn de blogs met veel vertoningen en een goede positie, maar waarop weinig tot geen klikken binnenkomen. De click through rate (CTR) van deze artikelen is laag.
Deze artikelen scoren in de top 10, maar geen mens klikt erop. Heb je enig idee hoe dit kan?
Waarschijnlijk komt dit doordat de titel van het artikel niet goed aansluit bij de intentie van de bezoeker. Een verbeterde titel kan voor wonderen zorgen!
Neem het zoekwoord ‘bedrijfswebsite’ uit onderstaand voorbeeld. Dit artikel is 1646 keer getoond, maar slechts één, ja slechts één iemand heeft op dit artikel geklikt. Het artikel lijkt dus niet helemaal aan te sluiten op de intentie van de zoeker. Tijd dus om hier verder in te duiken en het artikel te optimaliseren!
Zoekwoorden tussen tussen de 4e en 10e positie
Een andere groep met hoge potentie zijn artikelen en zoekwoorden die grofweg tussen de 4e en 10e positie vallen. Krijg je een artikel van de 9e plaats naar de 2e plek, dan verbeter je je gemiddelde CTR van 2,88% naar 22,2%. Met dit verschil aan CTR zal je een hoop extra verkeer binnenhalen!
Bron: https://onwise.nl/blog/wat-is-de-organische-click-through-rate-precies-ctr/
Hoe optimaliseer je je content?
Hoe je je artikelen verbetert, is verschillend per situatie. De volgende punten kun je gebruiken als leidraad bij de verbetering van je artikelen:
- Optimaliseer je titel
Wil je in weinig tijd meer bezoekers binnenhalen? Verbeter dan de titel van je blog. Een optimale titel zorgt ervoor dat mensen, tussen alle concurrentie, op jouw artikel klikken. Maar hoe schrijf je een goede titel? Dit doe je bijvoorbeeld door een cijfer toe te voegen en duidelijk aan te geven wat de lezer kan verwachten wanneer hij of zij op je blog klikt.
- Voeg relevante content toe
Blijf continue stukken tekst of andere content toevoegen aan je blog. Zo zorg je ervoor dat je artikel in de loop der tijd steeds waardevoller wordt. Voeg nieuwe kennis of een nieuw inzicht toe.
- Check of headers het zoekwoord bevatten
Ga na of de tussenkoppen het zoekwoord bevatten waarop je artikel zich focust. Voeg zoekwoorden en synoniemen hiervan toe. Let wel, het is belangrijker om waardevol te zijn. Voorkom dat je zoekwoorden geforceerd in een titel stopt die geen waarde toevoegen.
- Verbeter het tekstuele gedeelte
Vind je het vervelend wanneer er fouten staan in een tekst die je leest? Je zult niet de enige zijn. Kijk daarom nogmaals kritisch naar je teksten op het gebied van spelling. Houd daarnaast rekening met copywriting. Zo zorg je ervoor dat je tekst inspireert en converteert.
- Ga na of je afbeeldingen een alt-tekst hebben met het zoekwoord erin
Google heeft moeite met het lezen van afbeeldingen. Help Google een handje door een tekst te plaatsen achter je afbeeldingen. Dit is een mooie kans om ze zoekmachine duidelijk te maken waar de afbeeldingen over gaan. Beschrijf in de tekst achter de afbeelding waar de afbeelding overgaat en verwerk je zoekwoord er in.
- Verbeter de leesbaarheid van je artikel
Verbeter de leesbaarheid van je artikel. Dit doe je door duidelijke koppen toe te voegen, woorden of zinnen bold te maken en door gebruik te maken van opsommingstekens. Dit is fijn voor de scannende lezer.
- Voeg interne links toe
Grote kans dat je sinds het publiceren van je artikel veel nieuwe artikelen hebt geplaatst. Ga je je artikel optimaliseren? Link dan dit artikel met relevante artikelen door hiernaar te verwijzen.
- Voeg externe links toe
Voeg naast je interne links ook externe links toe. Het voelt misschien als vreemd om te verwijzen naar artikelen van je concurrenten. Toch ziet Google (en nog belangrijker je lezer) dit als waardevol.
- Voeg een meta-beschrijving toe
Beschrijf in je meta-beschrijving waar je pagina overgaat en zet aan tot actie. Gebruik voor deze tekst 120 tot 140 karakters voor een optimaal resultaat.
Een bonustip: voeg twee vergelijkbare blogs samen. Zo zorg je ervoor dat je content-stukken niet met elkaar concurreren en je zorgt voor zoveel mogelijk waarde voor je lezer. Google is fan van zogenaamde monsterartikelen. Deze artikelen zijn erg uitgebreid en bevatten minimaal 2000 woorden.
Het bewijs dat content optimalisatie werkt
Je weet nu hoe je je content optimaliseert. Nu vraag je je misschien af wat voor resultaten je te wachten staan (de resultaten liegen er niet om, belooft).
Hieronder een voorbeeld waarbij we content optimalisatie hebben toegepast voor een van onze blogartikelen. Onze blog '12 tips voor het maken van een goede landingspagina' trok begin dit jaar nog geen bezoekers. Hoogtijd om hier verandering in te brengen.
Onze SEO-expert ging aan de slag en analyseerde wat er beter kon. Hij kwam tot de conclusie dat mensen niet alleen op zoek zijn naar tips maar ook behoefte hebben om goede voorbeelden te zien. Hij voegde een stuk content toe met daarin 7 voorbeelden van goede landingspagina's en paste de titel hierop aan.
Zoals je hieronder kunt zien leverde deze aanpassingen een explosieve stijging van het aantal bezoekers op:
Checklist content optimalisatie
Wil je houvast bij het optimaliseren van je content? Download onderstaande template en verbeter stap voor stap je content. Succes met optimaliseren!