Ben jij als B2B marketeer al aan de slag gegaan met het schrijven van content, maar leidt deze content nog tot onvoldoende nieuwe leads? 

Misschien komt dit omdat je teksten nog te weinig overtuigend zijn. 

Het onder de knie krijgen van copywriting [B2B] gaat hier verandering in brengen!

Leer via onze 27 tips hoe je overtuigende teksten schrijft door gebruik te maken van copywriting. 

Copywriting: de betekenis

Copywriting is het schrijven van (content)-teksten die een bepaald commercieel doel voor ogen hebben. Met deze teksten probeer je mensen te overtuigen tot het doen van een actie. 

Denk bijvoorbeeld aan blogartikelen, E-books en whitepapers. In de teksten van deze content stukken probeer je je prospects aan te zetten tot het doen van een (door jou) gewenste actie.  

De 27 Beste Tips Voor overtuigende copywriting [B2B]

Wat is het belang van B2B copywriting? 

B2B copywriting is belangrijk omdat je wil dat je content iets gaat opleveren (ROI).

Via je content-teksten probeer je mensen ervan te overtuigen om een E-book te downloaden, contact met je op nemen of om bijvoorbeeld een aankoop bij je te doen. 

Natuurlijk is het mooi wanneer je content vaak gelezen wordt, maar uiteindelijk wil je mensen overtuigen tot het doen van een bepaalde actie. Copywriting is hét antwoord om meer resultaat te behalen uit je teksten. 

Door middel van copywriting breng je jouw expertise over op mensen en tegelijkertijd straal je autoriteit uit. Op deze manier kun je onbekende internetgebruikers omzetten tot een lead voor jouw bedrijf. 

Onderstaande funnel geeft het proces weer dat je prospect doorloopt gedurende de klantreis:

Inbound-funnel

Top content creëren door middel van overtuigende B2B copywriting [27 Tips]

Onderstaande tips leren je hoe je op een overtuigende manier teksten schrijft voor jouw prospects. Bekijk onderstaand schema of download de copywriting tips.

Copywriting tips

Hieronder de afbeelding met de tips: 

Infographic tips copywriting

Tip 1: Breng je doelgroep in kaart 

Het is belangrijk om te weten voor wie je je content gaat ontwikkelen. Stel vast wie je doelgroep is. Je weet dit waarschijnlijk al goed, omdat je constant met je klanten in contact staat. 

Echter kun je ook tools als Google Analytics gebruiken om te bepalen wie je websitebezoekers zijn. Via deze tool kun je bijvoorbeeld zien hoe oud je bezoekers zijn, wat het geslacht van hen is, en waar hun interesses liggen. 

Tip 2: Weet wat er leeft bij je doelgroep

Voordat je mensen kunt overtuigen via je teksten, moet je natuurlijk weten wat er leeft bij je lezer. Krijg inzicht in de vragen die er leven bij je doelgroep en ga na waar hun pijnpunten liggen. 

Deze vragen en pijnpunten kun je vaststellen door je sales-afdeling te vragen naar welke vragen zij vaak krijgen van je prospects.

Verder kun je via zoekwoordenonderzoek achterhalen op welke zoektermen er gezocht wordt binnen Google. Het heeft namelijk weinig nut om teksten te schrijven over onderwerpen waar niemand online naar zoekt. 

Verwerk de opgedane inzichten in een Buyer Persona. Zo krijg je een levendig beeld van jouw doelgroep. 

Buyer persona template

Tip 3: Begrijp de intentie van je lezer

Het nummer 1 doel van Google is om de getoonde resultaten te laten matchen met de intentie van de zoeker. Er zijn grofweg 4 verschillende intenties te onderscheiden, namelijk: 

  • Informationeel ("Hoe schrijf ik overtuigende teksten?")
  • Gericht op navigatie ("Leadsupply contact, Linkedin login") 
  • Commercieel ("Beste copywriting bureau's")
  • Gericht op transactie ("Marketing bureau inhuren") 

Ga na wat de intentie is voor bepaalde keywords, waarop jij wilt scoren. Hoogstwaarschijnlijk matchen de hoogst scorende resultaten met deze intent. Want Google zal de resultaten anders niet tonen op deze hoge posities. 

Overtuigende copywriting moet er daarom op gericht zijn om aan te sluiten bij de intentie van je lezer. Wanneer deze intentie niet aansluit, zal de lezer snel afhaken. 

Tip 4: Schrijf actief!

Actief schrijven is hét geheim van een lekker lopende tekst. 

Maar hoe schrijf je op een actieve wijze?

  • Schrijf korte zinnen
  • Maak gebruik van synoniemen, zo wordt de tekst niet saai
  • Maak gebruik van actieve werkwoorden en voorkom onnodige woorden. Hier een voorbeeldje:  "Schrijf korte zinnen" ipv "Je kunt bijvoorbeeld korte zinnen schrijven"

Benieuwd naar hoe je een goede blog schrijft

Schrijf Actief

Tip 5: Schrijf over je industrie, niet over jezelf

Schrijf over je industrie niet over je eigen bedrijf. Ofja, zo min mogelijk natuurlijk. Want je bent dan niet bezig met het zenden van informatie waar je doelgroep iets aan heeft. 

Mensen zijn opzoek naar een antwoord op hun vragen. Zij zijn opzoek naar een oplossing voor hun "problemen". Jij als bedrijf moet hen hier bij helpen. Je lezer zal tijdens deze zoektocht niet graag horen hoe geweldig jouw bedrijf is. Dat is namelijk helemaal niet het doel van de lezer.   

Deze manier van denken past perfect bij de inbound mindset. Je bent met inbound marketing niet bezig met het zenden van communicatie. Je komt juist aan nieuwe leads door het schrijven van behulpzame content. Op deze manier komen zij vanuit zichzelf in aanraking met je bedrijf. 

Tip 6: Bedenk een pakkende titel

Je bent nu dit artikel aan het lezen, dus hoogstwaarschijnlijk vind je de titel van dit artikel voldoende pakkend! 

"Het verschil tussen een goede en slechte titel kan tot wel 500% aan traffic schelen"

In de titel van dit blogartikel is er rekening gehouden met verschillende zaken. Dit om deze titel zo pakkend mogelijk te maken.

Bedenk een pakkende titel

Zo is er bewust gekozen voor een oneven aantal (namelijk 27) tips. Volgens onderzoek wordt er vaker op oneven nummers geklikt. Onze hersenen geloven volgens onderzoek eerder oneven nummers dan even nummers. 

Verder is er het woordje "beste" in de titel verwerkt. Type woorden als "beste", "top" en "meeste" zorgen eveneens voor een overtuigendere en pakkendere titel. 

Tip 7: Let op de vormgeving

Wil je overtuigend zijn in je content, dan zal je vormgeving top moeten zijn!

Het komt natuurlijk erg onprofessioneel over wanneer er allerlei design-fouten in je artikel staan. 

Mensen haken snel af wanneer de vormgeving van je artikel niet op orde is. Maak gebruik van afbeeldingen om je tekst af en toe te breken. 

Tip 8: Ben een grammar-nazi

Om autoriteit uit te stralen en daarmee overtuigend te zijn, zal je fouten moeten voorkomen op het gebied van grammatica. 

Laat je teksten altijd controleren door een collega of door iemand anders. 

Ben een grammar-nazi

Tip 9: Analyseer: gebruik Google Analytics

Gebruik Google Analytics om te analyseren hoe je huidige content scoort. Ga na welke blogs goed scoren bij je doelgroep. Welke blogs scoren goed en welke blogs scoren juist minder goed? 

Kijk via Google Analytics ook naar zaken als "bounce rate" en "time on page". Time on page is een van de indicatoren die aangeeft hoe interessant de lezer de content vindt. Wanneer je lezer na enkele seconden de pagina al verlaat (zonder tot actie over te gaan), kan dit aangeven dat zij zich weinig aangesproken voelen door je teksten. 

Je kunt in Google Analytics zelfs achterhalen welke interesses je huidige website bezoekers hebben:

Analyseer: gebruik Google Analytics

Ga na hoe je je content kunt gaan optimaliseren en maak hierbij gebruik van overtuigende copywriting! 

Tip 10: Leg je product/dienst uit!

B2B producten en diensten zijn vaak complex. Daarom heeft je lezer hoogstwaarschijnlijk behoefte aan uitleg.

Leg in een aantal zinnen (in gewone mensentaal) uit wat je dienst/product inhoudt, zodat je lezer het begrijpt.

Voorkom het gebruik van vakjargon in je teksten, omdat je lezer anders zal afhaken. 

Tip 11: Doe onderzoek binnen je markt

In sommige gevallen zullen je prospects al ver in het proces zijn om je dienst/product aan te schaffen. Een gedeelte van je lezers, zal al in de decision fase zitten.

Om mensen in deze fase te overtuigen, heb je andere content nodig dan wanneer je prospects nog in de eerste fase (awareness fase) zitten.  

Het is bijvoorbeeld van belang dat je het voor hen makkelijk maakt om jouw bedrijf met de andere leveranciers binnen de markt te vergelijken.

Ga na op welke punten/criteria je buyers een beslissing maken tussen verschillende partijen binnen jouw markt. Verwerk deze punten in je teksten en overtuig je lezer.  

Tip 12: Zet je beweringen kracht bij (Gebruik Bronnen)

Bij overtuigende teksten is het belangrijk dat je lezer je vertrouwt. Maak gebruik van bronnen met autoriteit, zoals in dit artikel is gedaan in onderstaande stukje onder het woord "intentie":

Zet je beweringen kracht bij (Gebruik Bronnen)

Gebruik dit soort bronnen om aan te tonen dat je beweringen goed onderbouwd zijn. Dit komt je autoriteit en daarmee overtuigingskracht ten goede. 

Tip 13: Gebruik humor

Kom persoonlijk en menselijk over door het gebruik van humor in je teksten, want ook binnen de B2B markt hebben we natuurlijk gewoon met mensen te maken.

Je hebt al bepaald wie je doelgroep is. Leef je in en ga na of zij humor kunnen waarderen in je content-teksten. 

Tip 14: Houd je eigen merk in gedachte

Ondanks dat je beter niet te veel over je eigen bedrijf kunt praten, kun je wel je merkwaarden tot uiting laten komen in je teksten.

Bepaal wat de unieke waarden zijn van jouw specifieke bedrijf. Laat deze waarden terug komen in de manier waarop je je content-teksten schrijft. 

"Ben je meer formeel of juist informeel?",  "Ben je serieus of juist humoristisch?"

Hou met dit soort vragen rekening tijdens het schrijven van je copywriting teksten. 

Houd je eigen merk in gedachte

Tip 15: Overtuig door middel van Social Proof

Zet Social Proof in door bijvoorbeeld een case-study te creëren. Hiermee toon je de klanttevredenheid van je huidige klanten aan, aan je potentiële klanten. Verder toon je met een case-study aan hoe je dienst/product werkt en hoe de samenwerking met jou als bedrijf verloopt. 

Mensen hechten enorme waarde aan het oordeel van andere mensen over een product of dienst. Dit geldt ook zeker voor de B2B markt. Laat door het gebruik van Social Proof zien hoe andere mensen/organisaties over jouw bedrijf denken. 

"B2B-inkopers stonden voorheen uitsluitend in contact met een verkoper. Hedendaags raadpleegt de B2B koper vooral externe bronnen zoals klantreviews en casestudies"

Tip 16: Inspireer in je introductie

De introductie van je blog-artikel moet pakkend zijn. De lezer moet natuurlijk de aandrang voelen om verder te lezen. 

Enkele zaken waarop je bij het schrijven van een goede introductie moet letten:

  • Geef aan wat de lezer kan verwachten
  • Maak gebruik van korte zinnetjes in je introductie 
  • Personaliseer: spreek de lezer direct en persoonlijk aan
  • Noem hoe je de lezer gaat helpen met zijn probleem

Inspireer in je introductie

Tip 17: Geef je meerwaarde aan

Aansluitend aan de punten uit bovenstaande tip, is het belangrijk om snel je meerwaarde aan te geven. Wat ga jij de lezer concreet bieden? Spreek daarbij je lezer aan en relateer aan een pijnpunt wat bij je lezer leeft. 

Geef specifiek aan wat je lezer voor meerwaarde uit je tekst gaat halen. Wanneer de meerwaarde niet duidelijk is, zal je lezer minder overtuigd zijn om door te lezen.

In de introductie hieronder zie je duidelijk dat er is ingespeeld op een pijnpunt van de lezer, namelijk dat websitebezoekers weinig contact opnemen. Daarnaast wordt er aangegeven dat deze blog uitlegt hoe je deze nieuwe leads gaat binnenhalen. Het voorbeeld: 

website bezoekers

Tip 18: Houd je uiteindelijk doel voor ogen (Sales)

Probeer in je teksten je uiteindelijk doel voor ogen te houden.

Hoogstwaarschijnlijk zal je met je content als doel hebben om je doelgroep te converteren naar klanten van jouw bedrijf. 

Bedenk hoe jij jouw doelgroep kunt overtuigen tot het aanzetten van een (door jou) gewenste actie. 

Je doel hoeft natuurlijk niet altijd sales te zijn. Ga na in welke fase van de Buyers Journey je lezer zit. In de awareness fase zal je lezer nog lang niet klaar zijn voor het doen van een aankoop. Pas hierop dus je schrijfstijl aan. 

Verwerk bijvoorbeeld Call to action buttons rondom je overtuigende stukken tekst. Zo zorg je ervoor dat je tekst in dienst staat van je uiteindelijk (conversiegerichte) doelstellingen. 

Tip 19: Houd het simpel

Een van de moeilijkste dingen is om je teksten zo simpel mogelijk op te schrijven.

Einstein zijn quote geeft dit principe perfect weer:

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Houd het simpel

Tip 20: Schrijf overtuigend

Voorkom woorden die twijfel uitstralen. Tuurlijk heb je niet altijd alle antwoorden, maar jij bent wel dé expert binnen je vakgebied. Straal deze expertise dan ook uit in je teksten! 

Welke woorden zijn overtuigend en welke zijn juist niet overtuigend. Hieronder een aantal voorbeelden: 

Infographic: overtuigend vs niet overtuigend

Tip 21: Vermijd te lange intro's 

Niemand leest graag een intro waar geen eind aan lijkt te komen. Schrijf daarom een compacte introductie. 

Let verder op de punten die in tip 16 van dit artikel zijn genoemd, om een super overtuigende intro te schrijven. 

Tip 22: Creëer uitgebreide content

Natuurlijk staat de kwaliteit van je content centraal. Echter blijkt uit onderzoek dat rijkere content vaak beter scoort dan kortere content.

Wederom is vooral de kwaliteit belangrijk. Ga niet woorden toevoegen alleen maar voor het langer maken van je teksten. 

Tip 23: Overtuig zo snel mogelijk in je tekst

Overtuig je lezer zo snel mogelijk in je tekst. De eerste indruk die je op de lezer maakt, is hier van cruciaal belang. 

Komt je tekst over als feitelijk onjuist, dan zal je lezer meteen afhaken. Kom je niet meteen tot de kern, ook dan zal je lezer waarschijnlijk niet verder lezen. 

Overtuig zo snel mogelijk in je tekst

Tip 24: Gebruik witregels

Je doelgroep zal weinig zin hebben om hele lappen tekst te lezen.

Probeer daarom korte zinnen te maken en breek de alinea's op. Plaats bijvoorbeeld een witregel na maximaal 5 regels aan tekst. 

Tip 25: Trigger emoties

Probeer in te spelen op de emotionele kant van je lezer. Vaak resoneer je meer met je lezer wanneer er bepaalde emoties getriggerd worden, dan wanneer je alleen maar inspeelt op de ratio. 

Vooral binnen B2C werken emoties goed, bij het overtuigen van de lezer. Dit hoeft echter niet te betekenen dat emoties niet van belang zijn binnen de B2B copywriting. Ook binnen B2B heb je te maken met "gewone" mensen van vlees en bloed. 

Tip 26: Vertel een verhaal

Emoties kun je perfect tot uiting laten komen door middel van het vertellen van een verhaal. 

Verhalen zijn pakkend en overtuigen je lezer! 

Vertel een verhaal

Tip 27: Blijf altijd leren

De laatste tip die we je geven is: blijf altijd leren! 

Ga zelf aan de slag met het schrijven van overtuigende teksten en leer iedere dag weer iets bij! 

Conclusie

Ga aan de slag met de 27 tips uit dit artikel en overtuig je lezer!