Wil je voor de eerste keer starten met een CRM systeem

Of wil je je huidige CRM inruilen voor een beter CRM systeem? 

In beide gevallen zal je je nieuwe CRM systeem moeten gaan implementeren binnen je organisatie.

Deze implementatie is niet altijd eenvoudig. Gelukkig helpt dit stappenplan je hier bij. 

Lees verder en ga aan de slag met implementeren!

CRM implementatie stappenplan: road

5 stappen om tot een feilloze CRM implementatie te komen

Je wilt je CRM natuurlijk zo goed mogelijk implementeren. Doorloop onderstaande stappen en gebruik de tips voor een feilloze implementatie. Alvast succes!

Stap 1: Bepaal je doelen

Veel organisaties gaan enthousiast aan de slag met het implementeren van hun nieuw CRM systeem. Zij vergeten daarbij vaak waarom ze eigenlijk een nieuw CRM zijn gaan gebruiken. Op deze manier verliezen zij soms de focus. Breng de focus terug en bepaal vooraf je doelstellingen.  

Voor de meeste mensen is het verbeteren van klantrelaties het hoofddoel. Maar je kunt natuurlijk nog allerlei andere doelen hebben. Ga bijvoorbeeld voor jezelf na of je vooral een beter beeld van je salestraject wenst of dat je het doel hebt om betere prognoses te maken. 

Stap 2: Krijg je organisatie mee 

Niet luisteren naar andere mensen binnen je organisatie is een van de grootste valkuilen bij een CRM implementatie. Betrek daarom je collega’s bij dit traject. Maar hoe pak je dit aan?

Begin bij het centraal zetten van je mensen. Je nieuwe CRM tool is niet het belangrijkste, maar degene die hiermee aan de slag gaan zijn essentieel. Je zet je collega’s al centraal wanneer je je visie bepaalt, zoals aangegeven in stap 1 van dit CRM stappenplan. Bepaal bijvoorbeeld samen met collega’s welke visie en doelen bij jullie organisatie passen. 

Stap 3: Data klaar maken

Je doelen zijn bepaald en je organisatie is klaar voor de vervolgstappen. Nu is het zaak om je data klaar te maken voor de datamigratie. Maar hoe pak je dit het beste aan?

Maak je data klaar voor de migratie naar het nieuwe systeem door je data op te schonen. Bepaal daarbij welke data je gebruikt in je nieuwe CRM systeem en welke data juist niet. 

CRM implementatie stappenplan: opschonen data

Verwijder bijvoorbeeld overbodige velden. Ga na welke data je echt wil bijhouden van je prospects, leads en klanten. Ben daarnaast niet bang om regelmatig data weg te gooien. Je hebt niks aan data die je toch niet gebruikt. Ga daarbij na of je dubbele data hebt, dit komt vaak voor! 

Houd in gedachte dat data opschonen niet een eenmalig proces is, maar een continu-proces.

Stap 4: Bepaal je dataverzameling-strategie 

Je data is weer helemaal schoon. Nu wil je er voor zorgen dat je toekomstige dataverzameling vlotjes verloopt. Maak hierbij een beslissing over welke data je gaat verzamelen. Op deze manier houd je je huidige data schoon. 

Bepaal daarnaast welke informatie je wilt zien in je CRM systeem. Welke persoonsdata is het belangrijkste voor je en wil je in één opslag zien?

 

CRM implementatie stappenplan: klantkaart Hubspot

In het CRM systeem van Hubspot kun je de zogenaamde klantkaart helemaal naar je wensen aanpassen. Je kunt hier de website-activiteit zien. Daarnaast zie je hierin of je lead een marketing qualified lead of een sales qualified lead is. Lees hier meer over in de blog MQL vs SQL en leer hoe je je nieuwe lead kwalificeert. 

Stap 5: Afspraken maken over je werkwijze

Je gebruikt je nieuwe CRM niet in je eentje, maar misschien wel met een enorm aantal collega’s. Maak daarom goede afspraken binnen je organisatie. Stel bijvoorbeeld een eindverantwoordelijke aan voor het beheer en onderhoud van je CRM.

Stap 6: AVG beleid inbouwen

In je CRM systeem gebruik je de persoonsgegevens van je prospects, leads en klanten. Wanneer je deze gegevens verwerkt, moet je je aan de regels omtrent AVG houden. 

Het is daarom bijvoorbeeld van belang om je verbinding te beveiligen. Wil je weten of je website momenteel beveiligd is? Check dit eenvoudig via Google. Ben daarbij transparant richting de mensen van wie je de persoonsgegevens verwerkt. Interesse in een checklist waar je aan moet voldoen op het gebied van AVG leadgeneratie? Download dan onze AVG leadgeneratie checklist hieronder: 

checklist leadgeneratie avg cta

Aan de slag met je CRM implementatie

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe CRM systeem! Hopelijk kun je de zes stappen geheel zelf doorlopen. Maar soms is wat extra expertise wel fijn. 

Zoek je extra hulp bij het implementatieproces? Wij helpen je graag! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.