Websitebezoekers komen niet zomaar aanwaaien. Wil je meer online bezoekers op je website? Ga dan doelgericht te werk en volg de tips uit dit artikel.
Je hebt een geweldige bedrijfswebsite gemaakt waarop je je bezoekers vertelt wat jouw bedrijf doet, wat je werkwijze is en waarop je laat zien hoe goed je dit kan. Ook heb je meerdere conversiemiddelen ingebouwd, waarmee je je bezoekers verleidt om contact met je op te nemen.
Het enige dat nu nog mist zijn bezoekers…
Hoe krijg je meer bezoekers op je website?
Je vraagt je waarschijnlijk af: hoe trek ik bezoekers naar mijn website?
De meeste mensen die jouw website bezoeken, zijn daar niet beland door je url in de adresbalk van hun browser in te typen. De kans is groter dat ze via zoekmachines of social media op jouw website terecht zijn gekomen.
Dáár moet je dus aanwezig zijn!
In dit artikel delen we een verschillende tips om meer online bezoekers te genereren met een minimale investering.
Uiteindelijk behandeld dit artikel een flink aantal uiteenlopende tips. Wil je eenvoudig naar een specifieke tip navigeren? Klik dan op een van de onderstaande tips:
- Weet wie je naar je site wil krijgen
- Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie
- Gebruik Google Ads
- Start met bloggen
- Ga gast bloggen
- Schrijf uitgebreide content
- Gebruik social media
- Zet E-mail automation in
- Hergebruik oude content
- Optimaliseer je content
- Verbeter het doorklikpercentage
- Zorg voor backlinks naar je website
- Kijk naar je concurrenten
- Ben consistent
- Zorg voor een snelle site
- Analyseer en optimaliseer
- Maak je website geschikt voor mobiel
- Houd je bezoekers zo lang mogelijk op je website
Tip 1: Weet wie je naar je site wil krijgen
Voordat je met de vervolgstappen uit dit artikel aan de slag kunt zal je eerst moeten bepalen wie je naar je site wil krijgen. Op wie ga je je focussen?
Krijg een beter beeld van je doelgroep door gesprekken met hen te voeren. Of gebruik de inzichten van de verschillende afdelingen binnen je organisatie.
Stel een buyer persona op om een zo goed en visueel mogelijk beeld te schetsen van je ideale klant.
Tip 2: Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie
Een effectieve manier om meer websitebezoekers te genereren is door te investeren in zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd.
Met zoekmachine optimalisatie bedoelen we het inrichten van je webpagina’s op zo’n manier dat ze goed gevonden worden in zoekmachines wanneer potentiële klanten op zoek naar de dienstverlening (of producten) die jouw bedrijf aanbiedt.
We richten ons hierbij voornamelijk op Google, omdat dit veruit de populairste zoekmachine is.
In het kort draait SEO om drie zaken:
- Website-techniek: is jouw website veilig, snel en gebruiksvriendelijk?
- On-site content: sluit de content op jouw webpagina’s aan bij de zoekintentie van de gebruiker? Ofwel, vindt een bezoeker op jouw pagina waar hij naar op zoek is?
- Autoriteit: is jouw website een autoriteit binnen jouw vakgebied? Dit wordt voornamelijk gemeten door het aantal externe links dat naar jouw pagina verwijst.
Wanneer je deze drie zaken beter geregeld hebt dan jouw concurrenten, zal Google je belonen met een hoge positie in de zoekresultaten.
Wanneer je website goed gevonden wordt op relevante zoektermen voor jouw business en hoog gepositioneerd wordt in de zoekresultaten, ontvang je elke maand weer organisch verkeer. Helemaal gratis!
Benieuwd hoe je dat in de praktijk aanpakt?
Tip: Lees dan ons blogartikel over SEO tips.
Tip 3: Gebruik google Ads
Zoekmachine optimalisatie is niet een kwestie van één keer inrichten en de volgende dag de bezoekers zien binnenstromen.
Door constant experimenten uit te voeren bepaalt Google (aan de hand van honderden ranking factoren) welke pagina de zoekintentie voor een bepaald zoekwoord het best beantwoord. Deze pagina wordt beloond met de eerste positie op de eerste pagina van de Google zoekresultaten.
Maar omdat webpagina’s steeds veranderen en er steeds nieuwe bijkomen en weer verdwijnen fluctueren deze posities dagelijks. Hierdoor kan het ook wel even duren voor jouw pagina de eerste plaats bereikt.
Ook kan het gebeuren dat andere pagina’s nu eenmaal beter zijn dan de jouwe en zul je voor eeuwig ergens onderaan de zoekresultaten blijven hangen…
Gelukkig is er ook een andere manier om bovenin de zoekresultaten getoond te worden.
Namelijk door middel van een betaalde Google advertentie. SEA noemen we dat ook wel.
Deze advertenties herken je aan het Advertentie naast de url.
Wil je op korte termijn meer bezoekers op je website? Dan adviseren we je om (in ieder geval zo lang je organisch nog niet goed gevonden wordt) te experimenteren met betaalde zoekadvertenties. Je kan hierbij denken aan advertenties voor je dienstenpagina’s en je conversiepagina’s.
Als je het wat creatiever aan wilt pakken, kun je ook denken aan content remarketing.
Maar dan moeten we eerst wat content gaan maken, wat we in de volgende tip zullen bespreken…
Tip 4: Start met bloggen
Nu het fundament staat is het tijd om meer content toe te voegen, met het doel om jouw website vindbaar te maken voor relevante zoektermen.
Het middel dat we hiervoor gebruiken zijn blogartikelen.
Bloggen is een geweldige manier om meer bezoekers op je website te krijgen. Door te schrijven over onderwerpen die spelen bij de doelgroep werk je aan je autoriteit en creëer je content om op gevonden te worden in Google.
Door middel van zoekwoorden onderzoek kunnen we zoektermen vinden waar onze potentiële klanten naar op zoek zijn. Vervolgens kunnen we een contentkalender opstellen om een planning voor onszelf te maken.
Bij een goede blog komt wel iets meer kijken dan enkel het schrijven van een paar woorden. Benieuwd hoe je een goede blog schrijft om meer online bezoekers te genereren? Ook daar hebben we een blogartikel over geschreven!
Tip 5: Ga gastbloggen
Naast bloggen op je eigen website kun je ook denken aan gastbloggen. Hiermee bedoelen we het schrijven van blogartikelen op externe websites. Zo hebben wij bijvoorbeeld artikelen geschreven op de website van Frankwatching en Marketingfacts. Beide grote websites binnen de online marketing branche.
Waarom we dat doen? Omdat deze websites een community zijn en elke dag veel bezoekers trekken. Wanneer deze bezoekers onze gastblogs lezen, klikken zij wellicht door naar onze site. Dat zijn direct nieuwe bezoekers!
Daarnaast werk je door links in je gastblog te plaatsen aan de autoriteit van je eigen website, wat je algehele posities in Google ten goede zal komen.
Tip 6: Schrijf uitgebreide content
Je kreeg de tip al om te gaan bloggen. Maar wat voor blogs zorgen voor het meeste aantal bezoekers naar je website?
Uit onderzoek komt duidelijk naar voren dat je het beste uitgebreide blogs kunt schrijven. Over het algemeen scoren blogs met meer dan 2000 woorden het beste. Dit noemt men ook wel "Pillar Pages".
Dit type artikel scoort zo goed omdat je jezelf hiermee duidelijk onderscheid van je concurrentie. Daarnaast komt je expertise goed naar voren in dit soort blogs. Je geeft je lezer daarnaast hét beste antwoord op al haar vragen.
Tip 7: Gebruik social media
Heb je een gaaf blogartikel geschreven en gepubliceerd op je website? Deel dit dan ook op social media.
Als het goed is betreft het een onderwerp waar jouw achterban in geïnteresseerd is. Grote kans dat het via je social media kanalen dus ook aardig wat websitebezoek oplevert.
Publiceer het artikel niet alleen op de pagina’s van je bedrijf, maar deel het ook via je persoonlijke kanalen.
Ook kun je blogs laten schrijven door medewerkers. Deze kunnen dit artikel vervolgens delen via hun eigen persoonlijke kanalen, wat weer nieuwe bezoekers oplevert buiten je eigen netwerk.
Een van de beste kanalen die je hiervoor kunt inzetten is Linkedin. Meer weten over hoe je dit platform inzet binnen de B2B markt? Check dan de blog over hoe je een Linkedin strategie opzet.
Tip 8: Zet E-mail automation in
Zoals eerder al besproken heb je over een onderwerp geschreven wat jouw doelgroep bezighoudt. Als je een e-mail lijst hebt opgebouwd, kun je je nieuwste blogs direct met je contacten delen. Zo zijn zij altijd op de hoogte van de nieuwste kennis - en ben jij weer top of mind. Hoe pak je dit aan? Kies bijvoorbeeld voor een B2B Marketing Automation software systeem.
Dit hoeft niet perse een professionele nieuwsbrief te zijn. Enkele prikkelende regels tekst waarin je de geadresseerde op de hoogte brengt van een nieuw blogbericht volstaat meestal al.
Heb je nog geen e-mail lijst opgebouwd? Begin daar dan zo snel mogelijk mee. In onze blog over conversie verhogen bespreken we hoe je dat slim aanpakt.
Tip 9: Hergebruik oude content
Wanneer je een tijdje bezig bent met het schrijven en publiceren van blogartikelen wordt er wellicht een overkoepelend thema duidelijk. Je kunt blogartikelen binnen een thema bijvoorbeeld bundelen en aanbieden als e-book. Of een nieuwe pagina maken op basis van een overkoepelend zoekwoord, waarop je al deze informatie bundelt.
Het optimaliseren van je content is een goede manier om snel nieuwe bezoekers naar je website te krijgen. Het verbeteren van je bestaande content kost minder tijd dan het schrijven van een nieuw artikel.
Ook hoef je een artikel niet perse maar één keer te delen via social media. Wanneer het tijdloze content betreft mag je het best om de paar maanden weer een keer delen. Je kunt hierbij inspelen op speciale dagen van het jaar.
Tip 10: Optimaliseer je content
Je hebt al flink wat content op je site staan, maar deze content scoort nog niet altijd een top 10 positie in de zoekresultaten van Google.
Zoals je weet kun je jezelf nergens beter verstoppen dan op de 2e pagina van Google. Zorg er dus voor dat je huidige content net wat beter scoort!
Een kleine verbetering qua positie levert je hopelijk onderstaand resultaat op:
Een efficiënte methode om dit te bereiken is om je huidige content te optimaliseren. Deze content is door Google al geïndexeerd. Dit maakt het makkelijker om je positie te verbeteren dan wanneer je helemaal nieuwe content gaat schrijven.
Check je huidige blogs nogmaals op het gebied van SEO en scoor een betere positie.
Tip 11: Verbeter het doorklikpercentage
Verbeter de meta-gegevens en titels van je blogs. Op deze manier klikken er meer mensen door naar je website en krijg je meer bezoekers.
De meta-beschrijving is de beschrijving die je in de resultaten van Google onder de titel ziet staan:
In sommige gevallen kiest Google zelf een stuk tekst uit de blog uit om te tonen. Maar dan nog zou je hem moeten optimaliseren en aantrekkelijk maken om op door te klikken.
Verder kun je het doorklikpercentage verbeteren door de titels te optimaliseren. Veel schrijvers besteden veel tijd aan het titelvraagstuk. Een pakkende/inspirerende of emotie triggerende titel zorgt vaak voor een groot aantal extra bezoekers.
Gebruik bijvoorbeeld cijfers in je titel of probeer de interesse van je lezer op een andere manier te wekken. Dit doe je bijvoorbeeld door goed in beeld te hebben waar de pijnpunten van je potentiële lezer liggen. Het blijkt overigens dat oneven nummers het beste werken omdat een oneven aantal in een lijstje als betrouwbaar en echt overkomt.
Tip 12: Zorg voor backlinks naar je website
Een backlink wordt door Google gezien als een soort stem op jouw website. Vooral wanneer andere hoog aangeschreven websites linken naar jouw website is dit goed voor je ranking in Google.
Deze backlinks krijg je door heel erg goede content te maken. Alleen dan zullen andere websites graag naar jouw blogartikel en daarmee website linken.
Tip 13: Kijk naar je concurrenten
Beter goed gejat dan slecht bedacht!
Een goede manier van ideeën opdoen is om te kijken naar je concurrenten. Ga na welke content zij schrijven en analyseer welke content voor hen goed werkt.
Op deze manier kom je tot nieuwe inzichten. Zorg er wel voor dat jouw content beter is dan de content van je concurrent die je als leidraad neemt.
Deze inzichten verkrijg je bijvoorbeeld door gebruik te maken van allerlei SEO tools. Hiermee achterhaal je op welke keywords je concurrentie scoort.
Tip 14: Ben consistent
Zorg ervoor dat je consistent bent in het maken van je content. Zo krijg je een constante flow aan nieuwe content. Het online zetten van slechts één blog zal waarschijnlijk niet tot een ontelbaar aantal van bezoekers leiden. Maar wanneer je een jaar lang iedere 2 weken een blog online zet loopt het aantal bezoekers waarschijnlijk hard op!
Maak bijvoorbeeld een contentkalender waarin je per maand aangeeft over welke onderwerpen je gaat schrijven.
Tip 15: Zorg voor een snelle site
Volgens onderzoek van Google verlaten meer dan de helft van de bezoekers een website wanneer deze er op mobiel langer dan 3 seconden over doet om te laden.
Snelheid wordt door Google als belangrijk gezien. Vandaar dat "snelheid" een van de factoren is waarop je positie binnen de organische resultaten wordt bepaald.
Google heeft een eigen tool ontwikkelt waarmee je de snelheid van je website kunt checken voor zowel desktop als mobiel.
Tip 16: Analyseer en optimaliseer
Denk goed na op wat voor simpele manieren je extra bezoekers naar je site kan krijgen.
Gebruik bijvoorbeeld Google Search Console en achterhaal welke pagina's veel vertoningen hebben en een positie buiten de top 10. Hier ligt namelijk een goede kans om snel extra verkeer binnen te halen!
Je pagina wordt namelijk al vaak getoond in de resultaten, maar je positie is nog te laag om ook echt bezoekers te krijgen. Verbeter dus de positie van je pagina en krijg meer bezoekers binnen. Hieronder een voorbeeld:
De conclusie uit deze gegevens was om - de blog die je nu leest - te updaten. Want deze pagina heeft veel vertoningen, weinig klikken en een relatief goede positie. Deze relatief goede positie maakt het makkelijker om binnen de top 10 te scoren, want buiten de top 10 heb je weinig kans op bezoekers.
Tip 17: Maak je website geschikt voor mobiel
Ken je de term "Mobile first"? Dit is een veel gebruikte term door Google.
Google geeft aan dat mobiel het belangrijkste device is in hun indexering van je website. Logisch, want het grootste gedeelte van de zoekopdrachten gaat via de mobiel!
Zorg er dus voor dat je website en blogs geoptimaliseerd zijn voor mobiel.
Tip 18: Houd bezoekers zo lang mogelijk op de website
Een belangrijke ranking factor van Google is de bezoekersduur. Het zegt iets over hoe waardevol bezoekers de website vinden. Probeer daarom bezoekers langer op de website te houden.
Hoe doe je dit?
- Schrijf uitgebreide content dat past bij de intentie van bezoekers
- Plaats ook eens video's
- Schrijf behulpzame artikelen
Enthousiast geworden?
In dit artikel hebben we je allerlei tips gegeven waarmee je meer website bezoekers zult genereren. Bij Leadsupply gebruiken we al deze technieken in onze inbound marketing strategie. We vertellen je hier graag meer over in een korte call. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.