Inbound VS outbound marketing: welke vorm kies jij?

Inbound en outbound marketing zijn twee bekende vormen van leadgeneratie.

Maar wat is het verschil tussen deze twee type marketing?

En welke vorm is het meest geschikt voor jouw organisatie? 

Na het lezen van dit artikel kun je voor jezelf een winnaar kiezen uit het duel: inbound vs outbound. Of kies je toch voor een combinatie van beide vormen? 

Lees verder en bepaal welke vorm het beste bij jou past!

inbound vs outbound marketing

Inhoudsopgave

  1. Wat is Inbound marketing?
  2. Wat is outbound marketing?
  3. Inbound vs outbound marketing
  4. Waarom inbound marketing?
  5. Wanneer is outbound marketing interessant?
  6. Combinatie van inbound en outbound marketing

Laten we- voordat we het verschil tussen beide bepalen- eerst de twee termen los behandelen. Wat betekent inbound marketing en wat betekent outbound marketing?

Of klik hier om meteen het verschil tussen inbound en outbound te zien. 

Wat is inbound marketing

Maar nu eerst een antwoord op de vraag: wat is inbound marketing?

Bij inbound marketing staat je klant en de verschillende fases van zijn klantreis centraal. De term inbound is trouwens bedacht door het bedrijf Hubspot! 

Door middel van relevante content probeer je jouw prospects in eerste instantie te helpen. Zo schrijf je bijvoorbeeld blogs over de onderwerpen die je doelgroep bezig houden. Inbound marketing is daarmee een vriendelijke manier van leadgeneratie. Je probeert altijd van waarde te zijn en bekijkt alles vanuit het perspectief van je prospects. 

Alles weten over inbound marketing voor jouw B2B bedrijf? Download dan de PDF over de 14 voordelen van inbound marketing: 

Inbound vs outbound marketing: 14 voordelen inbound CTA

Het eerste contact wordt geïnitieerd vanuit de potentiële klant. Pas wanneer het duidelijk is dat een lead sales qualified is, wordt er een poging gedaan de lead te converteren naar klant.

Tip: lees deze blog “Wat is inbound marketing?” voor een uitgebreide uitleg!

Inbound VS outbound marketing: Inbound marketing

Wat is outbound marketing?

Je weet nu wat inbound marketing is, maar wat is outbound marketing?

Outbound marketing is een traditionele vorm van klanten werven en gaat uit van een actieve benadering richting prospects. Dit kan bijvoorbeeld door middel van telefonisch contact, maar ook fysiek op straat of online door middel van advertenties.

In het geval van B2B video prospecting - de outbound techniek waar Leadsupply in gespecialiseerd is - wordt veelal een adressenbestand geselecteerd en een belscript opgemaakt om zo door agents geprobeerd afspraken in te plannen.

Het contact komt dus in eerste instantie vanuit het bedrijf. Hierdoor wordt de awareness fase overgeslagen.

Inbound VS outbound marketing: Outbound marketing

Inbound vs outbound marketing

Je weet nu wat de twee termen betekenen, maar wat is het verschil tussen beide vormen van marketing? 

Bij inbound marketing komt het initiatief vanuit jouw potentiële klant. Je klant/potentiële klant staat hierbij centraal. 

Bij outbound marketing daarentegen komt het initiatief juist vanuit je eigen organisatie. Jij bent dus degene die actief opzoek gaat en het contact legt. 

Bovenstaande is een vrij algemene vergelijking. De volgende infographic geeft je een uitgebreider beeld van het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing:

Inbound vs outbound marketing - infographic

Waarom inbound marketing + hoe zet je het in? 

Inbound is een duurzame wijze van marketing. Dit zorgt voor een constante stroom aan nieuwe leads. Het nadeel hierbij is dan wel dat het relatief lang kan duren voordat je via inbound marketing gevonden wordt.

Maar gelukkig heeft inbound marketing vooral veel voordelen. Hieronder zie je een aantal van deze voordelen:

  • Inbound marketing is duurzaam
  • Inbound is voordeling
  • Het is klantgericht
  • Het is meetbaar
  • Inbound zorgt voor online mond-tot-mond reclame

Bij inbound marketing staat je (potentiële)-klant dus centraal bij alles wat je doet. Maar hoe zorg je hiervoor?  

Je zet je klant/potentiële klant centraal door ten eerste een B2B buyer persona vorm te geven. Zo krijg je een levendig beeld van je doelgroep. 

Inbound vs outbound marketing: Buyer persona template

 

Je potentiële klant is in beeld, mooi! Nu is het zaak om deze mensen naar je website te krijgen. 

Dit doe je door waardevolle content aan te bieden. Het doel is dan dat je prospects zo enthousiast worden dat zij zelf contact met je opnemen. Dit is in essentie helemaal anders dan outbound marketing. Je leads zullen daardoor hoogstwaarschijnlijk van hogere kwaliteit zijn. Inbound leads geven al aan interesse in je te hebben. 

Maar hoe zorg je ervoor dat deze interessante leads contact met je opnemen?

Je prospects enthousiasmeren doe je via allerlei kanalen. Zo kun je blogs, whitepapers en E-books creëren waarin je écht van waarde bent voor je lezer.

Daarnaast kun je ook e-mail inzetten. Probeer in deze mails niet opdringerig te zijn, maar bied wederom waarde.

Deze mails kun je sturen én automatiseren via B2B marketing automation. Dit scheelt je geld en het maakt je leven een stuk eenvoudiger! 

Weten al veel mensen de weg naar jouw website te vinden, maar blijft het aantal leads dat dit oplevert nog uit? Dan raden we aan zo snel mogelijk te starten met inbound marketing!

Door middel van de inbound marketing funnel converteren marketeers eenmalige bezoekers van je website naar vaste klanten.

Dit doen ze door waardevolle content in alle fasen van de buyer’s journey te ruilen voor contactgegevens. Zo worden anonieme bezoekers geconverteerd naar kwalitatieve leads voor jouw salesteam.

Inbound VS outbound marketing

Wanneer is outbound marketing interessant?

Het kan ook voorkomen dat de doelgroep helemaal geen zoekmachines gebruikt worden om jouw product of dienst te vinden, of dat er een zeer laag zoekvolume zit op de zoektermen die aansluiten bij jouw business is.

Dit kan in verschillende branches het geval zijn:

  • In een markt met een zeer kleine specifieke doelgroep
  • Innovatief (of een compleet nieuw) product of dienst
  • Conservatieve doelgroep

Kortom: Is de doelgroep online niet of nauwelijks te bereiken of is je doelgroep klein? Dan raden we aan om te investeren in outbound oplossingen om leads te genereren.

Ook in enkele specifieke situaties is een outbound campagne naar onze ervaring effectiever:

  • Korte deadline voor specifiek aantal leads of afspraken
  • Zeer specifiek (en klein) adressenbestand
  • Oude klanten opnieuw benaderen
  • Tevredenheidsonderzoek ten behoeve van klantbehoud
  • Tijdelijke korting die alleen voor een bepaalde doelgroep geldt

Helaas wordt outbound marketing vaak als negatief en opdringerig ervaren. Wie houdt er van om uit het niets gebeld te worden?

Gelukkig zijn er nieuwe manieren om outbound marketing uit te voeren. Zo kun je bijvoorbeeld Linkedin inschakelen om je prospects te benaderen. Stuur je prospects bijvoorbeeld een video waarin je jezelf introduceert. Benieuwd naar de potentie van LinkedIn en de rol van dit platform binnen je leadgeneratie strategie? Klik dan op onderstaande button: 

Inbound vs outbound marketing: Linkedin strategie

Combinatie van inbound en outbound

Allebei de marketingvormen hebben interessante componenten. Gelukkig hoe je geen winnaar te kiezen uit het duel "inbound vs outbound marketing", maar kun je ook een combinatie van inbound en outbound toepassen. 

Gebruiken mensen in jouw branche zoekmachines om de antwoorden op hun vragen te vinden en de diensten of producten die daarbij horen? Dan is inbound marketing waarschijnlijk interessant.

Maar als je website nog weinig autoriteit heeft opgebouwd, kan het wel even duren voordat je (goed) gevonden gaat worden in Google. Zeker als er veel concurrentie is binnen je branche.

Een eerste inbound campagne heeft hierdoor vaak een wat langere aanlooptijd.

Maar de doelstellingen van dit kwartaal moeten wel behaald worden. Er zijn dus op korte termijn wel afspraken - en dus nieuwe leads - nodig!

Als je product of dienst zich ervoor leent, raden we in zo’n situatie aan om alvast aan de slag te gaan met outbound marketing. Zo zullen er op korte termijn afspraken gemaakt worden, terwijl de voorbereidingen worden getroffen voor de inbound campagne. 

Na verloop van tijd zullen de inbound leads het dan overnemen van de outbound leads. Dit noemen we de fade in/fade out techniek.

Inbound VS outbound marketing: Fade in / Fade out Techniek

Kies je voor inbound of outbound?

In deze blog heb ik je een idee gegeven van de verschillen tussen inbound en outbound marketing en heb ik een kader geschetst welke oplossingen voor jouw bedrijf mogelijk interessant zijn.

Voor welke vorm je ook kiest, het begint allemaal met een markt- en doelgroeponderzoek. Wil je hier objectief advies in krijgen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag. Of doe even de Inbound Check en krijg een indicatie of deze vorm van leadgeneratie bij je past!

Subscribe