Je website wordt elke dag door een flink aantal mensen bezocht, maar slechts een enkeling neemt contact met je op. Herkenbaar?
In deze blog leggen we uit hoe je nieuwe leads binnen haalt via je website.
Leer van de 6 methoden uit dit artikel en converteer je website bezoekers tot leads!
Waarom je geen leads via je website genereert
Je website bezoekers tot lead converteren is niet eenvoudig.
Je doelgroep kan door allerlei redenen niet tot de door jouw gewenste actie overgaan.
Hieronder een aantal veelvoorkomende fouten met bijbehorende oplossing:
- Je kent je doelgroep niet goed genoeg. Oplossing: maak een persona en breng je ideale klant tot leven)
- Je denkt teveel vanuit jezelf. Oplossing: benadruk de voordelen (Vanuit het standpunt van de klant) van je product/dienst en leg minder nadruk op de specifieke/technische eigenschappen
- Je houdt geen rekening met de fasen waarin je klant je website bezoekt. Oplossing: krijg een beter inzicht in de reis van je klanten door de B2B buyers journey vorm te geven.
Via deze tools genereer je meer leads via je website
Je weet nu wat veel voorkomende fouten zijn in het converteren van bezoekers, maar door middel van welke tools genereer je meer leads via je website?
Bekijk onderstaande 6 tools, zodat je (B2B)-website meer leads gaat genereren.
1. Contactformulier
De meest traditionele vorm om online meer leads uit je website te halen is door middel van een contactformulier. Wanneer bezoekers interesse hebben in de dienstverlening die jij aanbiedt, kunnen ze op eigen initiatief contact met je opnemen. Dit past geheel in de Inbound marketing filosofie.
Meestal wordt het contactformulier op een aparte contactpagina gezet en wordt er vanaf andere plaatsen vanuit de website gelinkt naar deze pagina door middel van buttons of andere call to actions.
Biedt jouw onderneming meerdere diensten aan? Een tip is dan om op elke dienstenpagina een apart contactformulier te plaatsen. Zo weet je meteen in welke dienst een bezoeker waarschijnlijk geïnteresseerd is wanneer hij het formulier invult, wat je een voorsprong geeft tijdens de opvolging.
Een contactformulier is één van de zes must-haves voor elke bedrijfswebsite. Wel is het een erg passieve vorm van online leadgeneratie. Je wacht namelijk tot bezoekers uit eigen beweging hun contactgegevens achterlaten. Verderop in dit artikel bespreken we spannende mogelijkheden om van website bezoekers geïnteresseerde leads te maken!
2. Online tool
Krijg je vaak dezelfde vragen over je dienstverlening? Vang deze dan proactief op door middel van een online tool in de vorm een vragenlijst. Eentje waarvan je bezoeker denkt “Hey! Dat is handig!”.
Zo heeft app-bouwer Myler Media bijvoorbeeld een tool op de website staan waarmee bezoekers de kosten voor app ontwikkeling kunnen uitrekenen.
Bij de laatste stap wordt de bezoeker gevraagd zijn e-mailadres achter te laten waarna hij een op-maat-gemaakte prijsindicatie toegestuurd krijgt.
De gedachte hierachter is dat een bezoeker al veel moeite en tijd heeft geïnvesteerd met het invullen van alle vragen. Het invullen van het e-mailadres is dan nog maar een kleine stap.
3. Nieuwsbrief
Een contactpagina en online tool zoals hierboven beschreven zijn oplossingen voor bezoekers die al diep in de funnel zitten: ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem en nemen contact met je op om de dienstverlening te bespreken.
Maar niet elke bezoeker is meteen klaar om tot aanschaf over te gaan. Veel bezoekers zijn bijvoorbeeld in de oriënterende fase of zoeken een antwoord op een vraag. Wellicht zijn ze via de zoekmachine van Google op één van je blog-artikelen belandt. Zo’n artikel zal ze misschien de antwoorden geven die ze zoeken, maar dan nog is hij/zij in veel gevallen niet klaar om een definitieve keuze te maken.
Wacht je dan af tot ze uit zichzelf weer terugkomen naar je website wanneer ze wel klaar zijn voor aanschaf? Dat kan. Maar effectiever is om in contact te blijven. Bijvoorbeeld met een nieuwsbrief!
Door regelmatig een update te sturen, blijf je top of mind en vergroot je de kans op toekomstige sales. Daarnaast is het een goede manier om up-selling of herhaalaankopen te stimuleren.
Om nieuwsbriefinschrijvingen te genereren kun je een klein formuliertje toevoegen aan webpagina’s die bezocht worden door mensen met een oriënterend of informerend doel. Dit zijn bijvoorbeeld je blogberichten of de homepage.
Aan het eind van een blogbericht staat bijvoorbeeld een formulier. Op deze manier zorgen we dat we onze eenmalige bezoekers niet voor altijd kwijt zijn.
4. Lead flow
Om de aandacht van de bezoeker te trekken kunnen we lead flows inzetten. Dit zijn dynamische contactformulieren die op basis van een trigger verschijnen.
In onderstaand voorbeeld is gekozen voor een contactformulier dat rechts onderin omhoog komt wanneer de bezoeker vijftig procent van de pagina bekeken heeft. Maar er kan ook gekozen worden voor een volledige schermovername of de trigger kan zijn dat een bezoeker met zijn muis richting het kruisje gaat om de pagina af te sluiten.
Een lead flow werkt het best in twee stappen: eerst stel je de bezoeker een vraag, daarna vraag je hem naar zijn gegevens. Wanneer de bezoeker in bovenstaand voorbeeld op de button drukt, verschijnt het volgende contactformulier.
5. Gated content
Met gated content bedoelen we content die een bezoeker kan downloaden in ruil voor zijn contactgegevens. Vaak is dit content van zeer hoge kwaliteit waarvan bezoekers het bijna té bizar vinden dat jij dit ‘gratis’ weggeeft. Je kunt bij gated content bijvoorbeeld denken aan e-books, templates of checklists.
Het nadeel van gated content is dat het niet toegankelijk is voor Google en je er dus niet organisch op gevonden kan worden. Je zal dus in je ungated content moeten verwijzen naar je gated content door middel van call to actions of lead flows.
Een voorbeeld is een blogartikel schrijven over het maken van content voor de buyers journey. Hier komt veel organisch verkeer op binnen. Op de pagina zijn calls-to-action opgenomen naar een Gids voor B2B marketeers. Via deze blog worden bezoekers doorgestuurd naar de landingspagina, waarna de conversie van anonieme bezoeker naar lead plaatsvindt.
6. Call to action
Call to action buttons oftewel CTA's zijn essentieel om je bezoekers te converteren naar leads. Deze buttons zorgen er voor dat je websitebezoekers worden doorverwezen naar je landingspagina's. Op deze pagina zal dan uiteindelijk de conversie plaats vinden.
Zorg ervoor dat je CTA's opvallen en dat ze op logische plekken staan in bijvoorbeeld je blogartikel. Maak je bezoekers enthousiast en geef hen zoveel mogelijk waarde via de buttons.
Onder aan deze pagina zie je een voorbeeldje van een rijk vormgegeven CTA.
Anonieme bezoekers converteren tot website leads
We hopen je met deze zes tips geïnspireerd te hebben om je online leadgeneratie een boost te geven. Wacht niet tot bezoekers contact met jou opnemen, maar geef ze verschillende mogelijkheden om hun gegevens achter te laten. In onze 'Gids voor de B2B marketeer' leggen we uit hoe je dit doet.