Ga je aan de slag met een landingspagina en wil je dat deze resultaat oplevert? Ben je benieuwd wat een landingspagina een goede landingspagina maakt? We geven je 12 tips waar je direct mee aan de slag kunt!

 

Wat is een landingspagina?


Een landingspagina heeft maar één doel: bezoekers converteren. Hiermee bedoelen we het omzetten van een bezoeker naar een klant of lead (iemand die zijn gegevens achterlaat). Om een succes te maken van je landingspagina is het belangrijk dit doel continu voor ogen te houden. Bedenk dus eerst wat je wilt dat een bezoeker doet zodra ze op je pagina landen. En biedt iets aan dat van waarde is natuurlijk.


hands-typing

 

Hoe maak je een goede landingspagina?

Hoe zorg je er voor dat bezoekers die op je pagina landen, ook converteren? We geven je 12 praktische tips die je gaan helpen je doel te bereiken.

 

Landingspagina Checklist:

  1. Richt je op de bezoeker
  2. Bouw een framework
  3. Zorg dat je landingspagina aansluit bij je klantreis
  4. Licht voordelen en features uit
  5. Schrijf voor de scannende lezer
  6. Durf persoonlijk te zijn
  7. Gebruik een compact formulier
  8. Neem afleidingen weg
  9. Stel bezoekers gerust
  10. Plaats een opvallende knop
  11. Help bezoekers snel te vinden wat ze zoeken
  12. Gebruik micro-copy

 

 

1. Richt je op de bezoeker

Ga je aan de slag met een landingspagina? Zorg dan dat je jouw bezoeker of klant centraal stelt. Neem de tijd om je te verdiepen in je klant en wat er in hen omgaat. Uiteindelijk wil je ze overtuigen van jouw aanbod en hoe dit hun probleem oplost. Goed onderzoek doen en luisteren naar je klant is dan essentieel.

Het kan helpen om eerst een buyer persona op te stellen. Dit is een fictieve weergave van jouw ideale klant. Hierin komen uitdagingen, doelen etc. aan bod. Want als jij kunt laten zien dat jij echt begrijpt waar je doelgroep tegenaan loopt, zul je veel beter onder woorden kunnen brengen hoe jouw aanbod hierbij helpt.

buyer-persona

 

2. Bouw een framework

Een goede landingspagina ziet er voor iedereen anders uit, maar bestaan vaak uit een aantal fundamentele onderdelen. Deze onderdelen zorgen ervoor dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Je wilt namelijk niet dat ze verdwalen of dat ze afgeleid raken. Maak daarom eerst een framework voor de opbouw van je landingspagina. Welke elementen zijn dan onmisbaar voor een goede landingspagina?

Een voorbeeld van een paar belangrijke elementen op een van onze landingspagina’s:

  1. Pakkende titel 
  2. Beschrijvende subtitel
  3. Preview van het aanbod
  4. Kort en bondige uitleg van je aanbod (licht voordelen en features uit)
  5. Korte formulier titel die zegt wat je krijgt
  6. Een compact formulier met knop
 
Elementen van een goede landingspagina

 


3. Zorg dat je landingspagina aansluit bij je klantreis

Houdt er rekening mee dat bezoekers niet zomaar op je pagina landen. Je gaat misschien een campagne opzetten waarin je jouw aanbod promoot. Het is daarom belangrijk om de landingspagina af te stemmen op de reis die een bezoeker aflegt.

Plaats bijvoorbeeld herkenbare beelden of visuals die steeds terugkomen. Dit geldt ook voor de tekst. Schrijf in dezelfde schrijfstijl om te zorgen voor herkenbaarheid. 

4. Licht voordelen en features uit

Een goede landingspagina maakt duidelijk wat de voordelen zijn van je aanbod. Dit hoeft geen uitgebreid verhaal te zijn. Houd het kort, to the point en zet ze bijvoorbeeld in een paar bulletpoints onder elkaar. Belangrijk is dat je duidelijk antwoord geeft op de vraag: ‘What’s in it for me?

Er is een verschil tussen features en voordelen, pas dus op dat je deze niet door elkaar gaat gebruiken. Features zijn kenmerken van je aanbod en kun je zien als feitelijke eigenschappen die je aanbod biedt. Biedt je een whitepaper aan, dan is een feature bijvoorbeeld 'op onderzoek gebaseerde cijfers'.

Een voordeel beschrijft hoe iemand beter wordt van je aanbod. Dus bij een whitepaper zijn voorbeelden van voordelen: tijd besparen, ergens beter in worden of expertise krijgen. 

Landingspagina voordelen

 

5. Schrijf voor de scannende lezer

Houdt in je tekst rekening met de scannende lezer. Niet iedereen leest je tekst uitgebreid door. Sterker nog, de meeste mensen doen dit niet. Er is tegenwoordig zoveel tekst online dat je wel moet scannen. Help de lezer daarom om de kern van de boodschap eruit te pikken, door de belangrijkste delen van de tekst te highlighten of dikgedrukt te maken. Bezoekers kunnen je tekst snel lezen - zonder iets belangrijks te missen.

Waarom is dit zo belangrijk? Als bezoekers eenmaal op je pagina geland zijn, willen ze zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken, anders worden ze ongeduldig. En als dat gebeurt dan is de kans groot dat ze zenuwachtig in het rond gaan klikken en soms zelfs denken ‘Laat maar ik heb hier nu geen tijd voor’. En dat kost je conversies. Daarnaast zorgt een tekst die je snel kunt scannen voor een prettige gebruikservaring van je pagina. Test het zelf maar: Lees de vorige alinea nog eens, en vergelijk het met deze alinea. Welke tekst leest makkelijker?


6. Durf persoonlijk te zijn

In de digitale wereld kampen we met de uitdaging om een persoonlijke connectie te maken online. Wees daarom niet bang om foto’s en video's van jezelf of je team te plaatsen. Ook tekst kan hierin een grote rol spelen. We hebben de neiging om ineens heel netjes te praten wanneer we tekst op een website/landingspagina zetten.

Stel jezelf daarom de vraag: Zou ik zo ook klinken als ik iemand in het echt spreek? Stel je voor de deze landingspagina een winkel is; zou je iemand dan ook zo aanspreken? Als het antwoord nee is, ga dan na wat je zou zeggen en schrijf zoals je praat. Dit komt natuurlijk, authentiek en persoonlijk over. Je klanten voelen dit en zo creëer je een sterkere connectie.

Coolblue gebruikt bijvoorbeeld altijd foto’s van eigen medewerkers en maken ze gebruik van ludieke teksten, waardoor je makkelijker een gevoel krijgt bij het merk.

Coolblue voorbeeld

 

7. Gebruik een compact formulier

Weeg goed af wat de waarde is van hetgeen dat je ‘weggeeft’ en de bereidheid van bezoekers om informatie aan je terug te geven. Hoe hoger de waarde is van je aanbod, hoe meer informatie jij hiervoor terug kunt vragen. Maar maak de afweging wel goed want een te lang formulier kan ook een drempel vormen. Kijk kritisch of je overbodige velden kunt verwijderen en test ook of duidelijk is wat je bezoeker moet invullen.

Zo ontdekte Expedia dat één veld - in het formulier dat ze gebruikte om een vakantie te boeken - ze 12 miljoen euro per jaar kostte. Mensen waren in de war en vulde hierdoor allerlei verkeerde informatie in waardoor ze foutmeldingen kregen en vastliepen. Oeps…

8. Neem afleidingen weg

Jouw doel van een landingspagina is converteren. Je wilt daarom zoveel mogelijk afleidingen wegnemen die bezoekers mogelijk van het doel doen afdrijven.

Verwijder bijvoorbeeld menu navigaties die iemand in de verleiding kunnen brengen iets anders te doen. Ook interne of externe linkjes kunnen het signaal oproepen om weg te klikken. Dit wil je nu net voorkomen.

9. Stel bezoekers gerust

Bewijslast helpt om wantrouwen weg te nemen bij je bezoeker. Eigenlijk is het best logisch: de online wereld voelt nog steeds een beetje eng voor veel mensen. Want wat krijg je nu daadwerkelijk als je op die knop klikt? En hoe weet ik of het te vertrouwen is? In een winkel krijg je veel meer gevoel bij wat je koopt en de omgeving waar je je bevindt. Online kun je dit ook doen.

Plaats bijvoorbeeld verhalen van klanten waarin zij gedachten en twijfels beschrijven, en hoe zij zich voelen na aankoop (of download). Bezoekers herkennen zich hierin en voelen een connectie. Je kunt ook gebruik maken van cijfers en logo’s van klanten of awards die je hebt gewonnen.

Klantverhalen

 


10. Plaats een opvallende knop

Een goede landingspagina draait erom: de felbegeerde knop die leidt naar de download of aankoop. Jouw doel is om je bezoeker te begeleiden naar die knop. Maar hoe doe je dit? Het allerbelangrijkste is dat je de knop laat opvallen.

Zowel in ontwerp en kleur als in tekst. Eerst maak je een ontwerp met een contrasterende kleur in vorm van een knop. Is jouw huisstijl overwegend groen? Maak dan niet ook een knop in het groen, maar bijvoorbeeld in oranje.

Onze ogen worden automatisch toe getrokken naar dingen die anders zijn, opvallen. En dit is nu precies wat je wilt. Plaats vervolgens een korte oproep tot actie op de knop, bijvoorbeeld “download E-book” of “Koop nu”. En plaats de knop op een opvallende plek. Kan niet missen!

Een voorbeeld van een knop op onze eigen website waarin onder de visual een oranje knop staat met duidelijke actiegerichte tekst.

call to action

 

11. Help bezoekers snel te vinden wat ze zoeken

Misschien ken je het wel, het boek van Steve Krug - Don’t make me think. Zijn theorie zegt dat je mensen niet moet laten nadenken op het moment dat ze op je pagina komen. Want nadenken maakt mensen ongelukkig.

Door met deze gedachte je landingspagina in te richten, kun je zoveel mogelijk drempels en andere ingewikkelde dingen achterwege laten en de weg vrij maken voor een snelle en fijne klantreis.

Geef bijvoorbeeld duidelijk de richting aan door knoppen te gebruiken die aangeven waar mensen moeten klikken. Maak gebruik van witruimte om informatie leesbaar te maken, rust en ruimte te creëren. Bied je producten aan? Help de bezoeker dan kiezen door behulpzame categorieën aan te geven als ‘meest gekozen’ of ‘beste prijs’.


12. Gebruik micro-copy

Nog een interessante toevoeging om in te zetten op je landingspagina voor hogere conversie is micro-copy. Dit zijn korte zinnetjes en tekst op strategische plekken op je pagina. Uit onderzoek is gebleken dat mensen maar 28% van je tekst lezen. En dan met name de opvallende elementen zoals koppen, opsommingen en knoppen. Je hebt de kans om bezoekers met die korte zonnen aan te zetten tot actie. Of ze gerust te stellen.

Je plaatst ze bijvoorbeeld vlakbij een knop. Stel dat je software verkoopt. En je knop zegt “probeer 14 dagen gratis”. Dan kun je die micro-copy gebruiken om bezoekers gerust te stellen en twijfels weg te nemen. Zeg bijvoorbeeld “Je kunt na 14 dagen gewoon opzeggen, je zit nergens aan vast”. De kans is groot dat mensen hierdoor minder risico voelen om je aanbod te proberen.

Een voorbeeld van hoe Hubspot hier gebruik van maakt. Onder de knop plaatsen ze een stukje tekst hoeveel klanten HubSpot al gebruiken.


micro-copy

 

Zelf aan de slag: Download Template

Kun je niet wachten om zelf aan de slag te gaan met het maken van een goede landingspagina? Om je te helpen hebben we alvast een Landingspagina Template voor je gemaakt zodat je meteen aan de slag kunt. Succes!

 

 

landingspagina template