Jouw landingspagina heeft maar één doel: conversie! Maar hoe voorkom je dat je conversie misloopt en dat bezoekers wegklikken? We geven je 12 tips waar je direct mee aan de slag kunt om je leadgeneratie te optimaliseren. 

12 tips voor het maken van een goede landingspagina:

  1. Richt je op de bezoeker
  2. Bouw een framework
  3. Zorg dat je landingspagina aansluit bij je klantreis
  4. Licht voordelen en features uit
  5. Schrijf voor de scannende lezer
  6. Durf persoonlijk te zijn
  7. Gebruik een compact formulier
  8. Neem afleidingen weg
  9. Stel bezoekers gerust
  10. Plaats een opvallende knop
  11. Help bezoekers snel te vinden wat ze zoeken
  12. Gebruik micro-copy

goede landingspagina maken

1. Richt je op de bezoeker

Ga je aan de slag met een landingspagina? Zorg dan dat je jouw bezoeker of klant centraal stelt. Neem de tijd om je te verdiepen in je klant en wat er in hen omgaat. Uiteindelijk wil je ze overtuigen van jouw aanbod en hoe dit hun probleem oplost. Goed onderzoek doen en luisteren naar je klant is dan essentieel.

Het kan helpen om eerst een buyer persona op te stellen. Dit is een fictieve weergave van jouw ideale klant. Hierin komen uitdagingen, doelen etc. aan bod. Want als jij kunt laten zien dat jij echt begrijpt waar je doelgroep tegenaan loopt, zul je veel beter onder woorden kunnen brengen hoe jouw aanbod hierbij helpt. Wij starten zelf helemaal nooit met een Inbound marketing campagne zonder een buyer persona onderzoek.  

Alles weten over B2B inbound marketing, lees dan onze complete gids:

B2B INBOUND MARKETING GIDS

buyer-persona

 

2. Bouw een framework

Een goede landingspagina ziet er voor iedereen anders uit, maar bestaan vaak uit een aantal fundamentele onderdelen. Deze onderdelen zorgen ervoor dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Je wilt namelijk niet dat ze verdwalen of dat ze afgeleid raken. Maak daarom eerst een framework voor de opbouw van je landingspagina. Welke elementen zijn dan onmisbaar voor een goede landingspagina?

Een voorbeeld van een paar belangrijke elementen op een van onze landingspagina’s:

  1. Pakkende titel 
  2. Beschrijvende subtitel
  3. Preview van het aanbod
  4. Kort en bondige uitleg van je aanbod (licht voordelen en features uit)
  5. Korte formulier titel die zegt wat je krijgt
  6. Een compact formulier met knop
 
onderdelen goede landingspagina

Download ook de Landingspagina Template voor een duidelijk pad naar conversie 

 

 

3. Zorg dat je landingspagina aansluit bij je klantreis

Houdt er rekening mee dat bezoekers niet zomaar op je pagina landen. Via jouw Inbound marketing kanalen begeleid je bezoekers hier naartoe. Je gaat misschien een campagne opzetten waarin je jouw aanbod promoot. Het is daarom belangrijk om de landingspagina af te stemmen op de reis die een bezoeker aflegt.

Plaats bijvoorbeeld herkenbare beelden of visuals die steeds terugkomen. Dit geldt ook voor de tekst. Schrijf in dezelfde schrijfstijl om te zorgen voor herkenbaarheid. 

Een voorbeeld van een call to action die wij gebruiken: 

 

call-to-action voorbeeld

 

De call to action verwijst naar een landingspagina waarop je dezelfde herkenbare visual en tekst aantreft: 

Gated content

4. Licht voordelen en features uit

Een goede landingspagina maakt duidelijk wat de voordelen zijn van je aanbod. Dit hoeft geen uitgebreid verhaal te zijn. Houd het kort, to the point en zet ze bijvoorbeeld in een paar bulletpoints onder elkaar. Belangrijk is dat je duidelijk antwoord geeft op de vraag: ‘What’s in it for me?'

Er is een verschil tussen features en voordelen, pas dus op dat je deze niet door elkaar gebruikt. Features zijn kenmerken van je aanbod en kun je zien als feitelijke eigenschappen die je aanbod biedt. Biedt je een whitepaper aan, dan is een feature bijvoorbeeld 'op onderzoek gebaseerde cijfers'. Een voordeel daarentegen beschrijft hoe iemand beter wordt van je aanbod. Bijvoorbeeld: tijd besparen, ergens goed in worden of makkelijker werken. 

verschil voordelen en features

 

5. Schrijf voor de scannende lezer

Houd in je tekst rekening met de scannende lezer. Niet iedereen leest je tekst uitgebreid door. Sterker nog, de meeste mensen doen dit niet. Er is tegenwoordig zoveel tekst online dat je wel moet scannen. Help de lezer daarom om de kern van de boodschap eruit te pikken, door de belangrijkste delen van de tekst te markeren. Bezoekers kunnen je tekst snel lezen zonder iets belangrijks te missen. Bovendien is tekst lezen vermoeiend. Door tekst te onderbreken met beeld, dik gedrukte woorden en linkjes bespaar je lezers een hele hoop hoofdpijn.

Waarom is dit zo belangrijk? Als bezoekers eenmaal op je pagina geland zijn, willen ze zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken, anders worden ze ongeduldig. En als dat gebeurt dan is de kans groot dat ze zenuwachtig in het rond gaan klikken en soms afhaken. Een tekst die je snel kunt scannen zorgt voor een prettige gebruikservaring. Test het zelf maar: Lees de vorige alinea nog eens, en vergelijk het met deze. Welke tekst leest fijner en sneller?

6. Durf persoonlijk te zijn

In de digitale wereld kampen we met de uitdaging om een persoonlijke connectie te maken online. Wees daarom niet bang om foto’s en video's van jezelf of je team te plaatsen. Ook tekst kan hierin een grote rol spelen. We hebben de neiging om ineens heel netjes te praten wanneer we tekst op een bedrijfswebsite zetten.

Stel jezelf daarom de vraag: Zou ik zo ook klinken als ik iemand in het echt spreek? Stel dat deze landingspagina een winkel is; zou ik iemand dan ook zo aanspreken? Als het antwoord nee is, ga dan na wat je wel zou zeggen en schrijf meer zoals je praat. Dit komt authentiek en persoonlijk over. Je klanten voelen op die manier een sterkere connectie met jou en je organisatie.

Coolblue gebruikt bijvoorbeeld altijd foto’s van eigen medewerkers en maken ze gebruik van ludieke teksten, waardoor je makkelijker een gevoel krijgt bij het merk.

Coolblue voorbeeld

 

 

7. Gebruik een compact formulier

Weeg goed af wat de waarde is van hetgeen dat je ‘weggeeft’ en de bereidheid van bezoekers om informatie aan jou terug te geven. Hoe hoger de waarde is van je aanbod, hoe meer informatie jij hiervoor terug kunt vragen. Maar weeg goed af welke vragen je wilt stellen want een te lang formulier kan ook een drempel vormen. Kijk kritisch of je overbodige velden kunt verwijderen en test of duidelijk is wat bezoekers moet invullen.

Zo ontdekte Expedia dat één veld - in het formulier dat ze gebruikte om een vakantie te boeken - ze 12 miljoen euro per jaar kostte. Mensen waren in de war en vulde hierdoor allerlei verkeerde informatie in waardoor ze foutmeldingen kregen en vastliepen. Oeps…

 

8. Neem afleidingen weg

Jouw doel van een landingspagina is converteren. Je wilt daarom zoveel mogelijk afleidingen wegnemen die bezoekers mogelijk van het doel doen afdrijven.

Verwijder bijvoorbeeld menu navigaties die iemand in de verleiding kunnen brengen ergens anders te klikken. Ook interne en externe linkjes kunnen het signaal oproepen om weg te klikken. Dit wil je nu net voorkomen. 

9. Stel bezoekers gerust

Bewijslast helpt om wantrouwen weg te nemen bij je bezoeker. Eigenlijk is het best logisch: de online wereld voelt nog steeds een beetje eng voor veel mensen. Want wat krijg je nu daadwerkelijk als je op die knop klikt? En hoe weet ik of het te vertrouwen is? In een winkel krijg je veel meer gevoel bij wat je koopt en de omgeving waar je je bevindt.

Online kun je dit gevoel ook creëren. Plaats bijvoorbeeld verhalen van klanten waarin zij hun ervaringen met jouw product of dienst delen. Dit helpt je bezoekers een gevoel te krijgen bij wat je doet en of dit bij hen past. Je kunt ook gebruik maken van cijfers, logo’s of awards die je hebt ontvangen.

Een voorbeeld van onze eigen website:

ervaringen delen

 


10. Plaats een opvallende knop

Een goede landingspagina heeft een opvallende knop die de bezoeker leidt naar de actie die hij/zij wilt nemen. Jouw doel is om bezoekers te helpen snel te vinden wat ze zoeken. Maar hoe doe je dit? Het allerbelangrijkste hiervan is dat je de knop laat opvallen. Het moet direct duidelijk zijn waar bezoekers moeten klikken.

De knop kun je zowel in tekst als kleur laten opvallen. Gebruik een contrasterende kleur die afwijkt van de rest van je landingspagina. Is jouw huisstijl overwegend groen? Maak dan niet ook een knop in het groen, maar bijvoorbeeld in oranje. Onze ogen worden automatisch toe getrokken naar dingen die anders zijn, opvallen. En dit is nu precies wat je wilt.

Plaats daarna een korte oproep tot actie op je knop. Bijvoorbeeld “download PDF” of “Koop nu”. En plaats de knop op een opvallende en centrale plek. Zorg dat dit de enige plek is waar je op kunt klikken. 

Een voorbeeld van een knop op onze eigen website waarin onder de visual een oranje knop staat met duidelijke actiegerichte tekst: 

 

opvallende knop

 

 

11. Help bezoekers te navigeren op je landingspagina

Misschien ken je het wel, het boek van Steve Krug - Don’t make me think. Zijn theorie zegt dat je mensen niet moet laten nadenken op het moment dat ze op je pagina landen. Nadenken zorgt voor keuzestress en dat maakt mensen ongelukkig.

Door met dit in gedachte je landingspagina in te richten, kun je bezoekers helpen de juiste weg te vinden. Haal zoveel mogelijk drempels en andere ingewikkelde dingen weg. Zo maak je de weg vrij voor een snelle en fijne klantreis.

Knoppen helpen om aan te geven waar mensen moeten klikken. Maak gebruik van witruimte om informatie leesbaar te houden door rust en ruimte te creëren. Bied je producten aan? Help de bezoeker dan kiezen door behulpzame categorieën aan te geven als ‘meest gekozen’ of ‘beste prijs’.

Een goede manier om te testen of bezoekers soepel door je landingspagina navigeren, is door een paar mensen of klanten te vragen een opdracht uit te voeren op je pagina. Vraag ze om hardop te denken en uit te spreken wat ze opvalt. Vaak zitten hier super waardevolle inzichten bij.   

 

12. Gebruik micro-copy

Nog een interessante toevoeging om in te zetten op je landingspagina voor hogere conversie is micro-copy. Dit zijn korte zinnetjes en tekst op strategische plekken op je pagina. Uit onderzoek is gebleken dat mensen maar 28% van je tekst lezen. En dan met name de opvallende elementen zoals koppen, opsommingen en micro-copy. Die kans kun je grijpen door bezoekers met korte zinnen gerust te stellen of op de hoogte te brengen.

Stel dat je software verkoopt. En je knop zegt “probeer 14 dagen gratis”. Dan kun je die micro-copy gebruiken om bezoekers gerust te stellen en twijfels weg te nemen. Want kan ik na die 14 dagen wel opzeggen of wordt het automatisch verlengd? Door mico-copy in de buurt van een knop te plaatsen met de tekst: “Wij verlengen niets automatisch, je zit nergens aan vast” is de kans is groot dat mensen minder risico voelen en je aanbod graag uitproberen. 

 

Aan de slag met je landingspagina

Kun je niet wachten om zelf aan de slag te gaan met een goede landingspagina? We bundelde alvast de belangrijkste onderdelen in een Landingspagina [Template]. Download 'm alvast en houd bij de hand wanneer je aan de slag gaat. 

landingspagina template