14 voordelen van inbound marketing

Marketeers zijn constant op zoek naar nieuwe creatieve manieren om hun doelgroep te bereiken. Wat nog mooier zou zijn: de doelgroep naar jou toe laten komen in plaats van andersom. Inbound marketing is een strategie die dit mogelijk maakt!


Voordelen van inbound marketing

Heb je onze blog al gelezen over wat inbound marketing is en ben je enthousiast geworden over de mogelijkheden die deze methodiek biedt? Mooi, dan gaan we je in deze blog helpen om jouw baas te overtuigen ook te investeren in inbound marketing!

Tip: Alle 14 voordelen van inbound marketing op een rij in één handige PDF? Klik hier!

1. Inbound marketing is duurzaam

Bij traditionele vormen van adverteren geldt over het algemeen: geef ons je geld, dan laten wij jouw boodschap aan een bepaalde groep mensen zien.

De truc is dan vooral om het juiste platform te kiezen, zodat je jouw beoogde doelgroep ook daadwerkelijk bereikt.

Is het budget op? Dan krijgt niemand jouw boodschap meer te zien.

Een belangrijk aspect van inbound marketing is het organisch gevonden worden in de zoekresultaten van Google. Dit is een lange termijn strategie en wordt niet overnight bereikt.

Maar wordt je eenmaal goed gevonden in de zoekresultaten van Google? Dan kun je daar wel jaren blijven staan en blijven de bezoekers maar binnenkomen. Zelfs als je budget al lang en breed op is!

Zoeken in Google

2. Inbound marketing is tijdloos

Wanneer je investeert in inbound marketing hoef je niet telkens weer een geniale campagne te bedenken die perfect past bij de tijdsgeest, trends en memes van dit moment.

Inbound marketing richt zich namelijk op evergreen content – informatie die lange tijd relevant blijft. Het idee is om één keer te investeren in Super Vette Content en hier vervolgens jarenlang gebruik van maken.

Een goed voorbeeld is de blog die je nu aan het lezen bent. Over twee jaar vragen mensen zich waarschijnlijk nog steeds af wat inbound marketing nu eigenlijk is en wat de voordelen van deze methodiek zijn.

 

3. Inbound marketing is voordelig

Bij het bedrijven van inbound marketing ben je niet afhankelijk van de inkoop van dure externe media als radio, televisie, print of online advertentieruimte.

Het grootste deel van de marketing vindt namelijk plaats op de eigen website.

En daar laat je bezoekers op voordelige manieren naartoe komen, namelijk organisch via de (gratis) zoekresultaten op Google, via e-mail en social media.


4. Inbound marketing is klantgericht

Wist je dat mensen die goed kunnen luisteren vaak gezien worden als goede gesprekspartners? Mensen praten graag over zichzelf en vinden het fijn als iemand luistert naar hun problemen en uitdagingen. Bij inbound marketing gaat dit principe ook op.

De focus van inbound marketing ligt namelijk bij de potentiële klant en zijn uitdagingen en problemen. Niet op het product of dienst dat jouw bedrijf probeert te verkopen.

Bedrijven met een inbound mindset helpen hun potentiële klanten door antwoorden te geven op hun vragen. Vervolgens laten ze de bezoeker zelf kiezen of de oplossing die jouw bedrijf biedt de juiste is voor ze.

Inbound marketing is klantgericht

5. Beter beeld van je doelgroep

Met een inbound marketingstrategie krijg je een beter beeld van de doelgroep die je wilt bedienen. Door het onderzoeken van de doelgroep en het in kaart brengen van gedetailleerde buyer persona’s leer je je potentiële klanten steeds beter kennen en kun je dus beter inspelen op hun behoeften. Vergeet niet, we praten – ook in B2B– met mensen.

  • Welke rol heeft jouw buyer persona binnen zijn organisatie?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen in zijn werk?
  • Waar ligt hij ‘s nachts van wakker?
  • Hoe ziet het beslissingsproces er voor hem uit?
  • Welke informatiebehoefte heeft hij in zijn beslissingsproces?
  • Is hij beslissingsbevoegd? Of moet hij zijn meerderen ook nog overtuigen?
  • Welke (social) media gebruikt hij/zij?

Kun je deze vragen beantwoorden? Dan heb je een beter beeld van de problemen en uitdagingen waar hij of zij mee te maken heeft en kun je content maken die hem hierbij helpt.


6. Het eerste contact komt vanuit de klant

In ons digitale tijdperk laten mensen zich steeds minder vertellen. Ze gaan zelf (online) op zoek naar de oplossingen voor hun problemen en de producten of diensten die daar bij passen.

Wist je dat 70% van de klantreis tegenwoordig plaatsvindt zonder enig contact met sales? Volgens onderzoek van Hubspot geeft 59% zelfs aan helemaal niet met sales te willen praten tijdens zijn beslissingsproces!

Met inbound marketing zorg je dat het initiatief om contact op te nemen vanuit de klant komt, niet vanuit sales.


7. Inbound marketing is efficiënt

Inbound marketing is onafhankelijk van tijd en plaats. Een potentiële klant bepaalt zelf wanneer hij of zij op zoek gaat naar informatie en doet dat waar hij dat zelf wilt.

Of dit nu binnen of buiten kantoortijden is, op kantoor, thuis of onderweg: met een inbound marketingstrategie staat de informatie altijd paraat.

Door gebruik te maken van marketing automation bespaart het ook nog eens een hoop tijd aan leadopvolging.

Efficiente marketing

8. Minimaliseer marketing waste

Doordat je precies weet wie de doelgroep is die jij bedient en je deze op een efficiënte manier door zijn klantreis heen helpt, minimaliseer je de marketing waste en zorg je voor minder ruis in de organisatie.

Door de afbakening en marketing automation genereer je consistent kwalitatieve leads. Je salesapparaat hoeft de leads niet meer op te warmen, maar kan meteen aan de slag!


9. Inbound marketing is meetbaar

Bij inbound marketing volg je de klant in zijn gehele klantreis en biedt je nuttige informatie in elke fase. Omdat dit voor het grootste deel op jouw eigen website gebeurd, kun je hier elk stapje van volgen.

Je kan bijvoorbeeld zien welke pagina’s jouw leads bezoeken, wanneer ze deze pagina’s bekeken hebben, welke content ze gedownload hebben, met welke vraag ze bij jou terecht zijn gekomen en nog veel meer.

Van je anonieme bezoekers krijg je ook een hoop interessante data te zien: waar ze op geklikt hebben, hoe lang ze welke pagina’s bekeken hebben, of ze de website bekijken via mobiel of via desktop, enzovoort.

Door deze meetbaarheid leer je je doelgroep steeds beter kennen, weet je wat ze wel en niet interessant vinden en kun je ze steeds beter bedienen.


10. Inbound marketing is onafhankelijk

Een ander voordeel van het feit dat de klantreis op je eigen website afspeelt is dat je niet afhankelijk bent van de regels van externe platformen.

Als 10% van je achterban op Facebook jouw bericht krijgt te zien, wordt dat tegenwoordig als een goede post gezien. Zelfs van de mensen die jouw pagina liken – en dus expliciet aangeven graag berichten van jou te ontvangen! – wordt dus 90% niet bereikt!

Tenzij je betaalt natuurlijk…

Door je doelgroep op je eigen website te bedienen zorg je dat jij de touwtjes in handen houdt en je niet afhankelijk bent van toekomstige veranderingen van Facebook of andere sociale platformen.

Inbound marketing is onafhankelijk

11. Inbound marketing is transparant

Bedrijven met een inbound mindset zijn transparant. Ze zijn aanwezig op de plekken waar mensen naar informatie zoeken.

Eenmaal daar overtuigen ze door informatie te bieden en open te zijn over over hun doen en laten. Niet door verkooptrucjes of beloftes te doen die ze vervolgens niet waar kunnen maken.

Inbound bedrijven zeggen in feite: “Dit is wat we doen en zo werkt onze dienst of product. Dit is wat we weten van onze branche en dit is wat waar we voor staan. Spreekt dat je aan? Laten we dan zaken doen!”


12. Inbound marketing brengt het hele bedrijf bij elkaar

Inbound marketing is niet alleen transparant naar de klant toe, maar ook voor de werknemers binnen het eigen bedrijf.

Bedrijven met een inbound mindset vertellen graag over alle aspecten van hun organisatie. Zowel extern als intern. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat iedereen intern op de hoogte is van de corporate story van de organisatie.

Elke afdeling van een dienstverlenend B2B bedrijf – van de directie tot de stagiair – zou bijvoorbeeld kunnen vertellen over:

  • De missie/visie van het bedrijf en de kernwaarden
  • De werkwijze
  • Hoe het onboarding proces eruit ziet
  • Welke klanten zij bedienen en wat ze voor hen betekend hebben
  • Hoe de dienstverlening in praktijk in zijn werk gaat

Om deze content te produceren zal er zowel vanuit de directie, als vanuit marketing, sales en werknemers die de dienstverlening daadwerkelijk uitvoeren input moeten komen. Op deze manier werken alle lagen van het bedrijf samen.

Inbound marketing brengt bedrijf samen

13. Autoriteit opbouwen

Denk je aan sportschoenen, dan denk je meteen aan Nike. Denk je aan frisdrank, dan denk je aan Coca Cola en bij een nieuwe bril aan Pearle (of tegenwoordig misschien Eyeloooooove).

Waarom? Omdat deze merken de autoriteit zijn binnen hun branche.

Door de vragen van je doelgroep te beantwoorden kun jij de autoriteit worden in jouw branche.

Stel je voor: bij elke vraag die iemand stelt in een zoekmachine komt jouw webpagina naar boven. Al snel zal deze persoon jou als een expert gaan zien en zal de keuze voor jouw oplossing sneller gemaakt worden.

Ook voor Google is het belangrijk om gezien te worden als de autoriteit. Ziet Google dat jouw website veel mensen helpt in het vinden van hun antwoorden? Wordt er veel gelinkt naar jouw content? Dan zal jouw website meer autoriteit krijgen en zullen ook je overige pagina’s steeds hoger ranken in de organische zoekresultaten.

Autoriteit opbouwen


14. Inbound marketing stimuleert online mond-tot-mond reclame

Wanneer mensen geholpen worden, voelen ze een verplichting om iets terug te doen. Dat is één van de 6 principes uit de bestseller Influence van Robert Cialdini.

Help jij mensen de antwoorden te vinden op hun vragen zonder daar iets voor terug te vragen? Kijk er dan niet gek van op als jouw content online gedeeld wordt in relevante social media groepen, of met collega’s via e-mail of whatsapp.

Zo stimuleert inbound marketing online mond-tot-mond reclame zonder erom te hoeven vragen.


Aan de slag met inbound marketing

Zo, dat waren onze 14 voordelen van inbound marketing!

Nog een keer in het kort:

  1. Inbound marketing is duurzaam
  2. Inbound marketing is tijdloos
  3. Inbound marketing is voordelig
  4. Inbound marketing is klantgericht
  5. Beter beeld van je doelgroep
  6. Het eerste contact komt vanuit de klant
  7. Inbound marketing is efficiënt
  8. Minimaliseer marketing waste
  9. Inbound marketing is meetbaar
  10. Inbound marketing is onafhankelijk
  11. Inbound marketing is transparant
  12. Inbound marketing brengt het hele bedrijf bij elkaar
  13. Autoriteit opbouwen
  14. Inbound marketing stimuleert online mond-tot-mond reclame

Deze 14 voordelen als handige PDF om rond te sturen naar je collega’s? Download hem hier!

 

 

Subscribe