Als je serieus bezig bent met online marketing of SEO, dan heb je waarschijnlijk wel eens van zoekwoorden onderzoek gehoord. Zoekwoorden onderzoek is een cruciaal onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie), omdat het je helpt om te begrijpen welke woorden en termen mensen gebruiken om te zoeken naar informatie op het internet. In dit artikel bespreken we wat zoekwoorden onderzoek is, hoe je zoekwoorden kunt onderzoeken en welke tools je daarvoor kunt gebruiken.
Wat is zoekwoorden onderzoek?
Zoekwoorden onderzoek is het proces van het vinden en analyseren van de zoekwoorden die mensen gebruiken om informatie te vinden in zoekmachines zoals Google. Door te begrijpen welke zoekwoorden mensen gebruiken, kun je je website optimaliseren en content schrijven om beter gevonden te worden in zoekmachines. Hierdoor kun je meer organisch verkeer naar je website trekken.
Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?
Hieronder beschrijven we de stappen die je kunt zetten om de zoekwoorden die ingetypt worden in zoekmachines te onderzoeken en te gebruiken voor je content strategie.
1. Bepaal het onderwerp
Bedenk eerst het onderwerp waarop je gevonden wilt worden. Doe je onderzoek voor je website? Dan wil je waarschijnlijk zoekwoorden vinden die gericht zijn op je producten/diensten. Maar ook zoekwoorden met een informatieve behoefte, zodat je hier blogs over kunt schrijven.
2. Brainstorm
Maak een lijst van mogelijke zoekwoorden die relevant zijn voor je doelgroep. Gebruik hiervoor je eigen kennis en inzicht en betrek collega's die kennis hebben van het vak en vraag welke onderwerpen spelen bij bestaande klanten bijvoorbeeld.
Nog een goede manier om hiermee te beginnen is je eigen website eens goed te bekijken. Welke termen gebruik je al op de dienstenpagina's? En welke onderwerpen zijn hierbij nog meer belangrijk?
Maak je gebruik van Google Search Console? Dan kun je hier ook alvast inzien op welke keywords je website nu al gevonden wordt.
3. Gebruik een tool
Gebruik een zoekwoorden onderzoek tool om te zien welke zoekwoorden mensen daadwerkelijk gebruiken. Zoekwoorden onderzoek tools kunnen je helpen om relevante zoekwoorden te vinden die je anders misschien niet had bedacht. En ze geven je inzicht in zoekvolume. Oftewel, hoe vaak zoektermen maandelijks ingetoetst worden. Zo kun je bepalen welke zoektermijn het waard zijn om over te schrijven.
Onderstaand vind je een lijst met de meest gebruikte zoekwoorden onderzoek tools.
4. Analyseer de concurrentie
Analyseer de zoekresultaten van de zoekwoorden die je hebt gevonden en bekijk welke websites er al goed op scoren. Hierdoor kun je zien welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw onderwerp en waar de kansen liggen om beter gevonden te worden.
Als je met een zoekwoorden onderzoek tool werkt, kun je ook de websites van concurrenten bekijken en zien op welke keywords ze gevonden worden. Deze kun je toevoegen aan je lijst met zoekwoorden. We adviseren je om alleen de zoekwoorden te behouden met een zoekvolume van 10 of meer.
5. Kies de juiste zoekwoorden
Kies de zoekwoorden die het beste bij jouw onderwerp passen en waar de meeste kansen liggen om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.
Welke zoekwoorden onderzoek tool gebruik je?
Er zijn veel verschillende tools die je kunt gebruiken om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. We noemen hieronder een aantal populaire tools, zowel gratis als betaald.
Google Keyword Planner
De Google Keyword Planner is een gratis tool van Google die je helpt bij het vinden van zoekwoorden en het bepalen van het zoekvolume. Je hebt wel een Google Ads account nodig om toegang te krijgen tot de tool. En als je de specifieke zoekvolumes wil kunnen zien dan heb je actieve advertenties nodig. Anders krijg je alleen ranges te zien (bijv: 10-100). Deze zijn zo breed dat je hier eigenlijk nog niet voldoende informatie uit kunt halen.
SEMrush
SEMrush is een betaalde tool waarmee je niet alleen zoekwoorden kunt vinden, maar ook je concurrentie kunt analyseren en de prestaties van je website kunt monitoren.
Ahrefs
Ahrefs is een betaalde tool waarmee je zoekwoorden kunt vinden, de concurrentie kunt analyseren en kunt zien welke pagina's op je website goed scoren. Je kunt hierin ook ranking van je website pagina's bijhouden (dus op welke positie je pagina staat op de verschillende zoektermen).
Ubersuggest
Ubersuggest is een gratis tool van de SEO guru Neil Patel waarmee je zoekwoorden kunt vinden en de concurrentie kunt analyseren. Je hebt hier ook een Google Chrome extensie van die je informatie geeft tijdens je zoektocht in Google.
Bonus tip!
Ask the public
Op de website van Ask the public vind je alle vragen die gesteld worden over een bepaald onderwerp. Dit geeft veel inzicht als het gaat over het beantwoorden van vragen in blog artikelen.
Conclusie
Zoekwoorden onderzoek is een cruciaal onderdeel van SEO. Het helpt je beter te begrijpen op welke vragen je doelgroep een antwoord zoekt. Zodat jij dit antwoord kunt geven met als doel: meer bezoekers op je website. Download ons stappenplan ook gratis in een handige PDF voor later!