Heb je het gevoel dat het maken en het verspreiden van je blogs gestructureerder en overzichtelijker kan? 

Een contentkalender helpt je om deze verbeterslag te maken. Met een contentkalender bespaar je tijd en verbeter je je content. 

Onze content marketeers gebruiken de contentkalender (verderop te vinden in dit artikel) als onmisbaar hulpmiddel bij de uitvoering van de contentstrategie van onze klanten. 

In dit artikel leer je wat een contentkalender is en waarom het zo waardevol is. Daarnaast krijg je een handige Excel contentkalender template, een voorbeeld van een ingevulde kalender en je krijgt uitleg over hoe je deze invult. 

Ga aan de slag met de waardevolle inzichten uit dit artikel, bespaar tijd en verbeter je contentstrategie.

Contentkalender template excel - header-1

Wat ontdek je in dit artikel?

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een kalender waarin je per dag, week of maand aangeeft welke content je met de wereld gaat delen. In je contentkalender geef je onder andere aan wanneer je je artikel publiceert, wat het onderwerp is en welke actie je wil dat je lezer doet. 

Er zijn verschillende soorten content kalenders. Zo heb je kalenders gericht op social media of kalenders met de focus op het maken en delen van blogs. Dit artikel focust zich op deze laatste categorie.

Er zijn meerdere programma’s beschikbaar om je contentkalender in te maken. Denk aan tools zoals Monday en Asana. Deze software werkt goed, maar kost je wel een aardig bedrag per maand. 

Zoek je naar een gratis manier om structuur aan te brengen aan je blogstrategie? Gebruik dan de gratis Excel contentkalender template verderop in dit artikel.

Waarom een contentkalender maken? 

Je weet nu wat een contentkalender is. Dit is fijne kennis om te hebben, maar waarom zou je eigenlijk een contentkalender gaan gebruiken? Overtuig jezelf en je collega’s met onderstaande voordelen: 

  • Het geeft je structuur
  • Je hele organisatie weet welke content er aan gaat komen
  • Een contentkalender leert je te plannen
  • De kalender geeft je een totaaloverzicht van je content
  • De kwaliteit van je content verbetert 
  • Je werkt ermee vooruit. 

Voorbeeld van een ingevulde contentkalender

Ben je benieuwd naar hoe een ingevulde contentkalender eruit ziet? Hieronder een contentkalender die we met veel succes voor onszelf en onze klanten gebruiken:

Excel contentkalender template -voorbeeld uit de praktijk

Hoe maak je een contentkalender? [uitleg + tips] 

Ben je net zo enthousiast over de voordelen van een contentkalender als dat wij dat zijn? Dan wil je nu vast weten hoe je een contentkalender invult en in de praktijk inzet. 

In onderstaande kopjes krijg je uitleg en tips per onderdeel uit de Excel contentkalender template: 

  • Onderwerp

Vul in je kalender als eerste het onderwerp van je blog in. Dit geeft je een fijn overzicht. Je voorkomt ermee dat je steeds over dezelfde onderwerpen schrijft. Kies enkele hoofdthema's uit waar je over wilt schrijven en wissel hierin af. Zo houd je het interessant voor jezelf (en nog veel belangrijker) voor je lezer. 

  • Maand

Geheel vanzelfsprekend voeg je bij dit punt de maand in waarin je je artikel publiceert. Je kunt er voor kiezen om een planning per maand, week of dag te maken. Dit is afhankelijk van het aantal artikelen dat je content-team kan produceren. Iedere dag een blogartikel schrijven is, voor ons kleine team, wat te optimistisch. 

De kwaliteit van je blogs staat altijd op nummer 1. Bepaal voor jezelf hoeveel blogs van hoge kwaliteit jij en je team per periode kunnen schrijven. 

  • Titel

Voeg hier de titel van je nieuw te schrijven blog in. 

Handige tip: schrijf meerdere titels op en kijk samen met een collega naar welke jullie de beste vinden. Hiermee verbeter je de kwaliteit van je titels. Deze werkwijze laat je dieper nadenken over verschillende varianten.

Het bedenken van een goede titel is belangrijk. Zonder een pakkende titel zullen er minder mensen op je artikel klikken. Maar hoe schrijf je een goede titel?

  • Main keyword (+ zoekvolume)

In deze kolom vul je het belangrijkste zoekwoord in waar je artikel zich op focust. Voor het artikel dat je nu leest is de belangrijkste zoekterm: ‘contentkalender template Excel’. Deze woordcombinatie is daarom gebruikt in de titel en in de koppen. 

Deze zoekterm is niet zomaar boven komen drijven. Na een zoekwoorden onderzoek in Google werd duidelijk dat er per maand 50 personen deze zoekterm intypen, ook dit maandelijkse zoekvolume voeg je toe aan je contentkalender.

Contentkalender template Excel - main keyword

Tip: bestudeer je concurrenten. Een hoog zoekvolume is leuk, maar wanneer je buiten de top 10 resultaten scoort klikken er weinig mensen op je artikel. Check daarom of het haalbaar is om op de eerste pagina van Google te komen. Dit analyseer je eenvoudig door je zoekterm in te typen en vervolgens handmatig de top 10 resultaten door te nemen. Bepaal met deze analyse of je een beter artikel kunt maken dan je concullega’s (wij gaan er in ieder geval vanuit dat dit je lukt!). 

Wil je je artikel hoog in Google krijgen? Check dan onze waardevolle SEO-tips, breng de tips in de praktijk en bemachtig een toppositie. Laat die bezoekers maar binnenkomen!

  • Sub-keywords (+ zoekvolume)

Naast het belangrijkste zoekwoord dat je in de kolom hiervoor plaatste, voeg je in je kalender ook je sub-keywords in. Dit zijn andere zoektermen waarop je gevonden wilt worden (en nog belangrijker waar je doelgroep naar op zoek is). Deze zoektermen verwerk je in je tekst en in je kopjes. Door deze zoekwoorden toe te voegen vergroot je de kans om op meerdere zoekwoorden gevonden te worden. Dit levert je extra online bezoekers op. 

  • Zoek-intentie 

Heb je al eens gehoord van het begrip ‘zoekintentie’? Zo niet, dan leggen het graag aan je uit.

Mensen typen woorden in met een bepaalde intentie. Ze zoeken naar iets met een achterliggend doel. Het is daarom van belang om dit doel te achterhalen. 

Frankwatching onderscheidt 4 verschillende zoekintenties:

  • Informatief
  • Transactioneel
  • Commercieel
  • Navigerend

Voor blogs zal de intentie 9 van de 10 keer informatief zijn. Geef in je kalender aan wat je denkt dat degene die het zoekwoord intypt wil bereiken. Wil hij of zij iets downloaden of wil deze persoon vooral veel algemene informatie zien? Breng voor jezelf in kaart wat de achterliggende intentie van de zoeker is en pas je artikel hierop aan.

  • Call to action

Voeg hier de actie toe die je je bezoeker wilt laten doen. Wil je dat je lezer contact met je opneemt of wil je hem of haar iets laten downloaden? Bepaal dit voor je je blog gaat schrijven. Op deze manier is het duidelijk naar welk doel je toeschrijft.

Contentkalender template Excel - CTA

Iemand die je blog leest is leuk, iemand die contact met je opneemt is nog veel leuker. Voeg daarom altijd een call to action toe. 

Tip: behoud de aandacht en focus van je lezer door slechts 1 of maximaal 2  call to actions per blog toe te voegen. 

Contentkalender Excel template [download]

Zelf aan de slag? 

Om je te ondersteunen in jouw rol binnen je team delen we onze kant-en-klare Excel template, opgesteld door onze eigen content experts. Zo bespaar je waardevolle tijd!

Download Template